هر چند وقت یکبار باید مدفوع کرد و چه زمانی باید نگران شد؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، همه ما دفع مدفوع می کنیم، این یک واقعیت است. اما اینکه چند وقت یکبار باید برای اجابت مزاج به توالت برویم و روده هایمان را تخلیه کنیم اغلب مورد بحث است.

هر چند وقت یکبار باید مدفوع کرد و چه زمانی باید نگران شد؟

این تصور رایج به نادرست وجود دارد که ما باید هر روز، زمانی که از خواب بیدار می شویم، دفع مدفوع کنیم، اما به گفته یک پزشک عمومی، تعداد دفعات و زمان این کار ممکن است از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.

دکتر سارا جارویس (Sarah Jarvis)، پزشک عمومی فارغ التحصیل از دانشگاه آکسفورد، شرح می دهد که حرکات روده تحت تأثیر طیف عظیمی از عوامل واقع شده است. او می گوید: برخی از این موارد تحت کنترل ما نیستند. حتی اگر رژیم غذایی یکسانی به افراد داده گردد برخی افراد بیشتر از دیگران روده هایشان را تخلیه می نمایند..

اما همچنان مهم است که مراقب عادات روده خود باشید تا بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

چند بار دفع مدفوع در روز طبیعی است؟

به گفته دکتر جارویس، اکثریت قریب به اتفاق مردم الگوی دفع نسبتا منظم و ثابتی دارند. مطالعات نشان می دهد که 98 درصد مردم بین سه بار در روز و سه بار در هفته اجابت مزاج دارند و اغلب هر روز در زمان مشخصی این کار را انجام می دهند.

این پزشک می گوید: برخی شرایط پزشکی، مانند بیماری التهابی روده یا بیماری دیورتیکولی (دیورتیکولوز)، می تواند منجر به حرکات مکرر و شُلی روده گردد.

هر چند وقت یکبار باید مدفوع کرد و چه زمانی باید نگران شد؟

از طرفی رژیم غذایی و سبک زندگی نیز می تواند بر عادات روده شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، فعالیت بدنی می تواند به تحریک انقباضات موجی شکل دیواره های روده یاری کند؛ حرکات هماهنگی که غذا را به وسیله سیستم گوارش شما به حرکت در می آورد؛ بنابراین فعالیت بدنی تنها برای بهبود تناسب اندام خوب نیست بلکه می تواند در منظم شدن عادت اجابت مزاجتان به شما یاری کند.

اگر متوجه شدید که کمتر از حد معمول یا کمتر از سه بار در هفته دفع مدفوع دارید، ممکن است به یبوست مبتلا باشید. ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به درمان یبوست یاری کند. سعی کنید از فیبر ها که در میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می گردد بیشتر تغذیه کنید.

در این میان توجه به آنچه برای شخص شما طبیعی است، بسیار مهم است، همانطور که آگاهی از علائم و نشانه های سرطان روده نیز لازم است.

پنج علامت خطر سرطان روده عبارتند از:

  • خونریزی از مجرای عقب، یا خون در مدفوع
  • تغییر در عادات معمول توالت رفتن
  • درد یا توده در ناحیه شکم
  • خستگی مفرط
  • کاهش وزن

اگر متوجه تغییراتی در عادات معمول خود شدید، خجالت را کنار بگذارید و با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: روزیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 27689

به "هر چند وقت یکبار باید مدفوع کرد و چه زمانی باید نگران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چند وقت یکبار باید مدفوع کرد و چه زمانی باید نگران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید