سیستم ایمنی پایین

به گزارش مجله وبلاگ فروش، سیستم ایمنی ضعیف یا پایین احتمال بروز خطر عفونت ها و بیماری ها را افزایش می دهد. در این مقاله علل و علائم اختلال سیستم ایمنی را شرح داده و اطلاعاتی را درباره نحوه تقویت سیستم ارائه می دهیم.

سیستم ایمنی پایین

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

سیستم ایمنی ضعیف یا پایین احتمال بروز خطر عفونت ها و بیماری ها را افزایش می دهد. در این مقاله علل و علائم اختلال سیستم ایمنی را شرح داده و اطلاعاتی را درباره نحوه تقویت سیستم ارائه می دهیم.

سیستم ایمنی با شناسایی و تخریب پاتوژن ها و سلول های تومور، بدن را در برابر بیماری ها و عفونت ها محافظت می نماید. سیستم لنفاوی، گره های لنفاوی، مایع لنف، لنفوسیت ها، فاگوسیت ها و دیگر سلول های سفید خون بخش های مهم سیستم ایمنی بدن می باشند. این سیستم و همه سیستم های دیگر بدن همراه با هم کار نموده و باعث ایمنی بدن می گردند.

علل سیستم ایمنی پایین

از آن جا که پاسخ سیستم ایمنی بدن شامل عملکرد مناسب همه سیستم های بدن همراه با سیستم ایمنی می باشد، اختلال در هر یک از این سیستم ها می تواند باعث ضعف سیستم ایمنی گردد. مصرف بیش از حد قند توانایی سیستم ایمنی را جهت از بین بردن میکروب ها به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری هایی مانند دیابت و ایدز یا آلرژی هم می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. عرضه بالای ویتامین C تضمین کننده سیستم ایمنی قوی می باشد، اما قند مازاد می تواند ویتامین C را تخریب نموده و بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر منفی بگذارد. سلول های سفید و قرمز خون در مغز استخوان فراوری می شوند. بیماری های کشنده ای مانند سرطان مغز استخوان، سرطان خون و یا سرطان های دیگر می تواند اثرات شدیدی بر فراوری سلول های سفید و قرمز خون داشته باشد. هر گونه آسیب به بخش هایی از سیستم ایمنی هم می تواند منجر به تضعیف این سیستم گردد.

اختلالاتی ناشی از نقض مادرزادی سلول های سیستم ایمنی و یا اختلال ناشی از عوامل محیطی خارجی می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری های خود ایمنی مانند ام اس و سل هم نشان دهنده سیستم ایمنی ضعیف بوده و می توانند اثر زیادی بر عملکرد این سیستم داشته باشند. سوء مصرف دارو هم باعث بروز اختلالات تغذیه ای در افراد شده و این امر منجر به عملکرد ضعیف سیستم ایمنی می گردد. فقدان انجام تمرینات منظم ورزشی، رژیم غذایی نادرست و عادات بد غذا خوردن هم می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، خواب و استراحت ناکافی و سبک زندگی استرس زا و خسته کننده، بعضی روش های درمانی مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی، استفاده از داروهای خاص، استروئیدها و آنتی بیوتیک ها هم می تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل سازد. مواجهه با سموم زیست محیطی، عناصر سنتزی در مواد غذایی و داروها، جراحی و انتقال خون هم می تواند از علل اصلی تضعیف سیستم ایمنی باشد.

علل و علائم ضعف سیستم ایمنی

تلو تلو خوردن مرتبط بیمار، حرکات مداوم بیمار، تاخیر در بهبودی هر گونه بیماری، خستگی بیش از حد، افزایش خستگی با وجود استراحت کافی، سردرد و سرگیجه مداوم، آب آمدن از چشم ها و بینی، درد مداوم در عضلات و مفاصل

نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن

واکسیناسیون بدن می تواند به فراوری آنتی بادی های مناسب و حفاظت کامل در برابر بیماری ها به فرد یاری کند. بنابراین، واکسیناسیون یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی بچه ها می باشد. سیستم ایمنی ضعیف می تواند رشد کلی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه واکسیناسیون پیروز، امروزه بیماری هایی مانند فلج اطفال، اوریون و دیفتری به ندرت مشاهده می گردد.

تجویز داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی مانند اینترفرون هم به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. دنبال کردن رژیم غذایی متعادل و افزایش مصرف ویتامین می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن یاری قابل توجهی کند. خوردن غذاهای خام، تازه و طبیعی که حاوی اندازه زیادی مواد تغذیه ای مفید می باشد، هم جهت حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن توصیه می گردد. میوه های تازه، سبزیجات، سیر، مریم گلی، ریحان، آلوئه ورا، عصاره دانه انگور و غیره در فهرست غذاهایی قرار داشته که به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید.

ورزش های منظم، رژیم غذایی متعادل به ویژه غنی از آنتی اکسیدان ها، استراحت کافی، سبک زندگی عاری از استرس، مصرف غذاهای سالم، نوشیدن مایعات و آب فراوان هم باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14684

به "سیستم ایمنی پایین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم ایمنی پایین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید