رهبر مسیحیان لبنان: مسلمان لبنانی از مسیحی فرانسوی مهمتر است

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ایرنا نوشت: کاردینال بشاره پطرس الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان امروز (آدینه) خواهان همزیستی مسالمت آمیز میان اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف شد و گفت: از منظر من یک مسلمان لبنانی از یک مسیحی فرانسوی مهمتر است.

رهبر مسیحیان لبنان: مسلمان لبنانی از مسیحی فرانسوی مهمتر است

الراعی در ملاقات عباس خامه یار رایزن فرهنگی ایران در لبنان با وی در مقر مسیحیان مارونی این کشور در شرق بیروت، گفت: شهروندان لبنان اعم از مسیحی و مسلمان برای ما یکسان و صندلی والا و قابل احترام دارند که باید به خواسته های مالی، فرهنگی و سیاسی شان توجه گردد.

وی با اشاره به این که بهبود شرایط تمام هموطنان اعم از مسلمان و مسیحی، خواسته ما است گفت: در لبنان، ما همه طوایف مسیحیان را به همراه همه طوایف مسلمانان می خواهیم و زیبایی این کشور در چند صدایی و تکثر دینی و فرهنگی آن است.

17 طایفه مذهبی شامل پنج گروه مسلمانان (سنی ها، شیعه های 12 امامی، دروزی ها، اسماعیلی ها و علوی ها) و 12 گروه مذهبی مسیحیان (مارونی ها، کاتولیک های رمی، سوری، یونانی و ارمنی، ارتدوکس های رمی ، سوری ، یونانی و ارمنی، قبطی ها، آشوری ها و پروتستان ها) در لبنان زندگی می نمایند.

رهبر مسیحیان لبنان در ادامه گفت: حفاظت از مسیحیان شرق و خاستگاه آنان در منطقه خاورمیانه و کوشش برای ماندنشان در این منطقه و سرزمین اجدادی خویش، تنها با فراهم نمودن زمینه های شغلی و کاری برای آنان، میسر است.

رایزن فرهنگی ایران در این ملاقات با تبریک 25 دسامبر، سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) و شروع سال نو میلادی به رهبر مسیحیان لبنان، گفت: اصالت مسیحیان مشرق بر کسی پوشیده نیست و تکثر، تنوع و گوناگونی قومیت ها ، مذاهب و ادیان به جوامع بشری، زیبایی خاصی بخشیده که باید آن را پاس داشت.

عباس خامه یار اضافه نمود: ایران کوشش می نماید از این اصالت و زیبایی دینی، حفاظت کند و حمایت مقام های تهران از مسیحیان سوریه، عراق و لبنان در برخورد با افراط گرایان و تندروهای مذهبی مانند داعش در این راستا اجرا شده است.

وی خاطر نشان کرد: شخصیت های برجسته ای از میان جامعه مسیحیان مشرق مانند جِبران خلیل جبران، رشید الشلتونی، پولس سلامه، سلیمان کتانی، جورج جرداق، ویکتور الکیک و دیگران در آسمان علم و ادب لبنان درخشیدند که ویکتور الکیک به دلیل آشنایی به دو زبان و ادبیات فارسی و عربی، خدمات ارزنده فرهنگی به جامعه ایران و لبنان ارایه کرد.

خامه یار با ارائه گزارشی از شرایط مسیحیان ایران و همزیستی مسالمت آمیز آنان با مسلمانان گفت: شعار ایران برای همه ایرانیان تبیین گر اولویت حقوق شهروندی در ایران است و پیروان حضرت مسیح مانند همه ایرانی ها در شادی و غم و در دفاع و سازندگی کشورمان شریک بوده و هستند و آنان حدود 200 شهید تقدیم میهن نموده اند .

رایزن فرهنگی ایران بر نقش مراکز دینی مسیحی و اسلامی در ایجاد همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز تاکید نمود و گفت: ایران یکی از امن ترین کشورها برای پیروان ادیان است که 300 کلیسای فعال و غیر فعال دارد و قدمت بعضی از آنها به بیش از هزار سال می رسد.

خامه یار خاطر نشان کرد: مسیحیان ایران از مدارس، مراکز فرهنگی، مطبوعات و کرسی نمایندگی در مجلس برخوردارند و می توانند فعالیت سیاسی داشته باشند و آیین های دینی خویش را برگزار نمایند.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با اشاره به وجود دانشگاه مهم ادیان در شهر قم و اجرای طرح ها و تحقیقات دینی و فرهنگی در باره مسیحیان ایران گفت: دانشگاه ادیان تاکنون بیش از50 کتاب از تألیفات مسیحیان را به فارسی ترجمه نموده و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده است .

خامه یار به یازدهمین دور از گفت وگوهای ادیان که ماه گذشته در تهران با حضور ایووزو گیسو رییس شورای پاپی واتیکان برگزار گردید، اشاره و تاکید نمود: گفت و گوی دینی و فرهنگی پیروان ادیان مختلف در طول سه دهه گذشته در ایران موجب اعتماد و فهم متقابل آنان و نیز گسترش روابط کشورها شده است.

وی آمادگی ایران را برای شروع گفت وگو با کلیسای مسیحیان مارونی لبنان و برگزاری نشست هایی با حضور رهبر آنان همانند گفت وگوهایی که با ارمنی های این کشور برگزار گردیده ، بیان کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان کاردینال بشاره پطرس الراعی را برای سفر به ایران و بازدید از کلیساهای کشورمان و گفت وگو با رهبران مذهبی دعوت کرد و جام قلمزنی و کتاب مسیح در شب قدرکه روایت حضور رهبر انقلاب در منازل شهیدان مسیحی و آشوری است، به وی اهدا نمود.

310311

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1606

به "رهبر مسیحیان لبنان: مسلمان لبنانی از مسیحی فرانسوی مهمتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبر مسیحیان لبنان: مسلمان لبنانی از مسیحی فرانسوی مهمتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید