خبرنگاران 37 هزار مترمربع کمربند حفاظتی بین اراضی زراعی و ملی کرمانشاه ایجاد شد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کرمانشاه - خبرنگاران - حفظ منابع طبیعی و محیط زیست یکی از شعارهای اصلی دولت تدبیر و امید است و در این ارتباط 37 هزار و 500 مترمربع کمربند حفاظتی بین اراضی زراعی و ملی این استان ایجاد شد.

خبرنگاران 37 هزار مترمربع کمربند حفاظتی بین اراضی زراعی و ملی کرمانشاه ایجاد شد

به گزارش خبرنگاران، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست یکی از شعارهای اصلی دولت تدبیر و امید است، سرمایه ای که مقابله با تعرض و تخریب آن وظیفه همگانی است و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه به عنوان یک نهاد دولتی اقدامات موثری در این راستا انجام داده است.

حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها که سرمایه و ثروت ملی است وظیفه همگانی است و فرهنگسازی برای حفظ و نگهداری این نعمت خدادادی کاری ضروری و قابل توجه است.

استان کرمانشاه 2 میلیون و 499 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار را مرتع تشکیل داده است.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با توجه به رسالت خطیر خود در راستای حفاظت و بهره برداری عادلانه و عدم تخریب این سرمایه، اقدامات متعددی در سنوات اخیر بویژه در دوره دوم فعالیت دولت تدبیر و امید انجام داده است.

بوته کاری 330 هزار هکتار، کپه کاری به میزان 2 هزار و 901 هکتار، ذخیره نزولات به میزان 846 هکتار بخشی از دستاوردهای این اداره کل در بخش مرتع در چهار سال دوم این دولت است که توانست برای 49 هزار و 538 نفر روز اشتغال ایجاد کند.

استفاده از گشت و مراقبت هوشمند و پایش هوایی عرصه های منابع طبیعی استان جهت شناسایی تخریب و تصرفات، تغییرات کاربری در اراضی ملی با بهره گیری از سیستم ماهواره ای، پهباد و بررسی آنی و میدانی پفراینده های تخریب و تصرف در محل، احداث 37 هزار و 500 مترمربع کمربند حفاظتی بین اراضی زراعی و عرصه های منابع طبیعی در سطح استان از دیگر اقدامات این اداره کل در جهت افزایش ضریب پوشش حفاظتی در این محدوده زمانی است.

تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی، توسعه جنگل کاری، جذب همیاران طبیعت، اجرای پروژه های تسهیلگری و آبخیزداری، بالابردن ضریب پوشش حفاظتی، اقدامات هوشمندانه برای کاهش حریق و ... بخشی از عملکرد این اداره کل برای حفظ ثروت ملی است.

از چه میزان جنگل کاری محافظت شده است؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاهد در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران به بیان پاره ای از اقدامات در راستای حفظ سرمایه های طبیعی استان در حدود هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید پرداخت.

ان شالله کولانی مجموع اعتبارات ملی بخش فنی اداره جنگلداری و جنگل کاری این اداره کل در چهار سال دوم دولت را هفت میلیارد و 600 میلیون ریال مطرح کرد که 24 میلیارد ریال اعتبار استانی نیز به آن تعلق گرفته است.

وی به توسعه جنگل با نهال و بذر به میزان یک هزار و 290 هکتار در استان در چهار سال دوم دولت اشاره کرد و گفت: این مساحت در سال 96 به میزان 240 هکتار، در سال 97، به میزان 370 هکتار، در سال 98 به میزان 260 هکتار و در سال 99 به میزان 420 هکتار افزایش داشته است.

کولانی مساحت اجرای طرح ملی صیانت از جنگل های زاگرس در استان را 20 هزار و 550 هکتار مطرح کرد و افزود: این مساحت در سال 96 به میزان پنج هزار هکتار، سال 97 به میزان پنج هزار و 150 هکتار، سال 98 به میزان پنج هزار و 100 هکتار و در سال 99 به میزان پنج هزار و 300 هکتار افزایش داشته است.

او مجموع مراقبت و نگهداری از جنگل کاری های سنواتی استان در چهار سال دوم دولت تدبیر و امید را 50 هزار و 730 هکتار اظهار داشت و یادآور شد: در این محدوده زمانی به میزان یک هزار و 80 هکتار توسعه زراعت چوب و مجموع تولید نهال در نهالستان های مادری تحت مدیریت به میزان سه میلیون و 750 هزار اصله بوده است.

به گفته وی، مجموع اشتغال ایجاد شده این اقدامات در محدوده زمانی فوق به میزان 125 هزار و 423 نفر روز است.

تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی

وی در خصوص عملکرد آموزشی، ترویجی و مشارکت های مردمی به تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی با توجه ویژه استاندار کرمانشاه در راستای خدمت به 60 هزار خانوار بهره بردار منابع طبیعی خبر داد که در سال جاری نهایی خواهد شد.

جذب 46 هزار نفر دوستدار طبیعت

کولانی گفت: بیش از 46 هزار نفر از دوستداران طبیعت در قالب طرح همیاران طبیعت به منظور ترویج فرهنگ منابع طبیعی و سر وسامان دادن به دوستداران طبیعت در گروه های همیار دانش آموزی، مروج و محافظ در طی چهار سال اخیر جذب و آموزش داده شده است.

وی افزود: در استان کرمانشاه بیش از 170 تعاونی تخصصی وجود دارد که استفاده از فرصت بند ب ماده 29 گامی در راستای فعال شدن این تعاونی ها و مشارکت هر چه بیشتر آنها در عرصه های منابع طبیعی است.

این مسوول در ادامه به آموزش مجریان و بهره برداران منابع طبیعی در راستای ترویج فرهنگ منابع طبیعی و ارتقای دانش جوامع محلی برای مشارکت در اجرای پروژه منابع طبیعی و برخورداری آنها از منافع آن اشاره کرد که براساس آمارهای موجود در طی سال های تشکیل سازمان جنگل ها رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

اجرای پروژه های تسهیلگری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه، اجرای پروژه های تسهیل گری با هدف مشارکت مجریان و بهره برداران با تقویت انسجام سازمانی و بیان مسائل توسط مردم و تنظیم برنامه اقدام و ظرفیت سازی در حوزه های آبخیز و فراهم شدن زمینه مناسب برای بهره گیری از ظرفیت خیرین منایع طبیعی را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه دانست.

کولانی ادامه داد: همچنین از ظرفیت سمن های مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست که در راستای ارتقای دانش منابع طبیعی فعالیت های ارزنده ای انجام داده اند، استفاده می شود.

کولانی به تخصیص اعتبار لازم برای نصب آبگرمکن های خورشیدی در مناطق جنگلی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این کار به منظور استفاده از انرژی های نو، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش فشار بر عرصه های جنگلی بود که یکی از اقدامات ارزنده ای است که در سال های اخیر به پیشنهاد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه و کمک استاندار انجام شد که با ادامه این فرایند شاهد تقویت عرصه های جنگلی و رضایتمندی جوامع محلی خواهیم بود.

هدف از اجرای پروژه آبخیرداری چیست؟

وی در ادامه هدف از اجرای پروژه آبخیزداری و آّبخوانداری را افزایش زمان تمرکز، افزایش ضریب نفوذپذیر رواناب، تقویت آب های زیرزمینی، جلوگیری از بروز سیلاب، کنترل فرسایش و رسوب، ذخیره نزولات جوی تقویت پوشش گیاهی، تولید، درآمد، اشتغال و ... مطرح کرد.

کولانی یادآور شد: در مقیاس منطقه ای هدف از اجرای عملیات آبخیزداری، کنترل فرسایش، رسوب و جلوگیری از بروز سیلاب های ویرانگر است که در بهار 1398 شاهد بروز آن بودیم که مسائل زیادی برای ساکنین حوزه های آبخیز و حاشیه رودخانه های استان بوجود آورد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه ادامه داد: با ارائه برنامه های پیشگیرانه و اتخاد تصمیمات در شورای برنامه ریزی استان و دیدگاه ویژه استاندار و مسوولین ارشد استان به منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه ملی، اعتبارات خاصی برای کنترل سیلاب های ویرانگر اختصاص یافت که اثربخشی آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی مجموع پروژه های معاونت آبخیزداری و آبخوانداری این اداره کل در چهار سال دوم دولت را 98 پروژه با اعتبار مصوب یک هزار و 932 میلیارد ریال با اشتغال 333 هزار و 226 نفر روز اظهار داشت.

ضریب پوشش حفاظتی افزایش 50درصدی یافت

کولانی به افزایش 50 درصدی ضریب پوشش حفاظتی در 4 ساله دوم دولت تدبیر و امید از طریق به حداقل رساندن تخریب و تصرفات عرصه های منابع طبیعی این استان اشاره کرد.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف اقداماتی همچون افزایش 30 درصدی تخصیص اعتبارات جهت گشت و مراقبت و حفاظت از عرصه های منابع ملی، افزایش تعداد نیروهای حفاظتی از 38 به 92 نفر، افزایش تعداد پاسگاه ویژه منابع طبیعی از 14 به 17 پاسگاه ویژه نیز انجام شده است.

کولانی از افزایش تعداد تجهیزات و خودروهای گشت و مراقبت به بیسیم، چراغ گردان آژیر و آرم و علایم یگان حفاظت از تعداد 28 دستگاه به 52 دستگاه و افزایش 85 درصدی پوشش رادیویی و استفاده از بی سیم دیجیتال جهت به حداقل رساندن نقاط کور برقراری ارتباط موثر نیروهای گشت و مراقبت بخصوص در زمان اطفای حریق به عنوان دیگر اقدامات به حداقل رساندن تخریب و تصرفات عرصه های منابع طبیعی استان اشاره کرد.

کولانی افزود، با افزایش 70 درصدی جلب مشارکت مردمی در راستای کاهش عوامل تخریب از طریق برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی راه اندازی صندوق های خرد روستایی، از توان تشکل های مردم نهاد در سطح استان بخوبی استفاده کردیم.

33 درصد کاهش حریق داشته ایم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه به کاهش 33 درصدی حریق در عرصه های منابع طبیعی استان در 4 سال دوم فعالیت دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: این کاهش از طریق تهیه و ابلاغ طرح جامع پیشگیری از حریق و اطفای حریق و انجام اقدامات مرتبط مطابق دستورالعمل انجام شده که احداث تعداد یک پایگاه اطفای حریق دایمی و 17 پایگاه فصلی در سطح استان اقدام دیگری بوده است.

کولانی از به بکارگیری تعداد سه هزار نفر از مردم بومی منطقه به عنوان دیده بان اطفای حریق و تعداد چهار هزار محافظ افتخاری خبر داد و گفت: در این راستا از امکانات و تجهیزات به روز اطفای حریق همچون دستگاه های دمنده، واترمیس، فلاس بک و... و. استفاده شد.

وی با بیان اینکه تعداد 37 جلسات هماهنگی مدیریت بحران استان با حضور استانداری و 185 جلسه کمیته حفاظت در سطح شهرستان ها تشکیل شد به تهیه 10 هزار قلم وسیله اطفای حریق انفرادی و گروهی (شامل آتش کوب، واترمیس، لباس و کفش اطفای حریق، کیسه های حمل و ذخیره آب) اشاره کرد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 11805

به "خبرنگاران 37 هزار مترمربع کمربند حفاظتی بین اراضی زراعی و ملی کرمانشاه ایجاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 37 هزار مترمربع کمربند حفاظتی بین اراضی زراعی و ملی کرمانشاه ایجاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید