آیا خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو را افرایش می دهد؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، اگر مصرف سوخت خودرو شما به طور غیرعادی افزایش یافته است، یا خودرو در حال حرکت مداوم کپ می نماید احتمالا سنسور اکسیژن خودرو شما خراب شده است، سنسور اکسیژن چگونه باعث افزایش مصرف سوخت می گردد؟

آیا خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو را افرایش می دهد؟

خبرنگاران - امیرحسین اسماعیل بیگی: خودروهایی که مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری اند، همگی دارای حداقل یک سنسور اکسیژن هستند.

در خودروهای نسبتا تازه که به خودروهای انژکتوری معروف هستند، برای کنترل آلایندگی و مصرف سوخت سنسوری را روی خروجی دود تعبیه نموده اند که به اکسیژن سنسور معروف است.

که مهم ترین سنسور برای کنترل مصرف سوخت و آلایندگی است و خرابی آن باعث بهم ریختن تنظیم سوخت خودرو می گردد.

خودروهای یورو دو دارای یک سنسور و خودروهای یورو چهار دارای دو سنسور اکسیژن هستند

خودروهای فراوری شده در ایران که سال ساخت آن ها سال 93 به قبل است، دارای یک سنسور اکسیژن اند و از سال 93 به بعد دو سنسور اکسیژن روی خودروها قرار گرفته است.

به همین دلیل خودروهای قبل از سال 93 دارای استاندارد یورو دو و بعد از آن سال دارای استاندارد یورو چهار هستند.

علائم خرابی سنسور اکسیژن:

خرابی این سنسور در هر خودرو متناسب با سیستم الکترونیکی و برنامه نویسی آن می تواند علائم متفاوتی داشته باشد.

یعنی در بعضی خودروها شدت بد کار کردن موتور در اثر خرابی سنسور بیشتر است و در بعضی دیگر تنها چراغ چک خودرو روشن و مقداری مصرف سوخت افزایش می یابد.

اما شایع ترین علامت خرابی سنسور اکسیژن به شرح زیر است:

افزایش مصرف سوخت

کپ کردن خودرو در حرکت

بالا رفتن آلایندگی و رد شدن در تست معایته فنی

روشن شدن چراغ چک

بد کار کردن خودرو به مدت بسیار کم در زمانی که خودرو کاملا سرد است.

سنسور اکسیژن چگونه کار می نماید؟

برای بهینه کار کردن موتور خودرو احتیاج است که سوخت و هوا با نسبت مشخصی ترکیب شوند و در درون موتور بسوزند.

کامپیوتر خودرو برای دقت در ایجاد این ترکیب سوخت و هوا احتیاج به یک فیدبک از گازهای خروجی خودرو دارد.

تا بتواند بفهمد که مقدار سوخت پاشش شده به وسیله انژکتورها در سیلندر زیادتر یا کمتر از احتیاج موتور خودرو بوده است و آن را اصلاح کند.

برای این منظور یک سنسور در خروجی دود خودرو نصب شده که وظیفه آن نظارت بر مقدار اکسیژن در خروجی است.

مقدار مولکول های اکسیژن نسوخته موجود در گازهای خروجی را با ساختاری که در ادامه شرح داده می گردد، مقدار می گیرد و به کامپیوتر خودرو اعلام می نماید.

این سنسور روی خروجی دود یا همان اگزوز بسته می گردد و مقداری از نوک سنسور درون اگزوز و در تماس با دود های خروجی قرار می گیرد.

سنسور از جنس دی اکسید زیرکونیوم است که در اثر اختلاف مقدار اکسیژن موجود در دود خروجی با اکسیژن موجود در هوای آزاد مقداری اختلاف پتانسیل فراوری می نماید.

یعنی سنسور مقدار اکسیژن نسوحته درون اگزوز را می سنجد و با فراوری یک ولتاژ به صورت سیگنال برای کامپیوتر خودرو ارسال می نماید.

کامپیوتر هم از روی آن سیگنال تشخیص می دهد که ترکیب سوخت و هوا غنی(Rich) یا فقیر(Lean) است و آن را اصلاح می نماید.

گرمکن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن برای این که بتواند به درستی کار خود را انجام بدهد احتیاج به دمای بالا دارد.

این سنسور کار خود را از دمای 350 درجه سانتی گراد آغاز می نماید و از دمای 600 درجه سانتی گراد به بعد به حالت بهینه می رسد.

به همین دلیل سنسور روی جهت خروجی دود و بسیار نزدیک به موتور قرار می گیرد.

تا سریع به دمای مورد احتیاج برسید اما در زمان سرد بودن خودرو مقداری زمانی طول می کشد تا دمای اگزوز به حد بهینه برسد.

بعلاوه بیشترین آلایندگی خودرو هم در همین مدت زمان است.

بنابراین برای این که سنسور فورا پس از روشن شدن خودرو آغاز به کار کند درون سنسور اکسیژن یک المنت برقی تعبیه شده است که در کسری از ثانیه سنسور را به دمای 350 درجه می رساند.

در بسیاری از موارد سنسور اکسیژن سالم است و به درستی کار می نماید اما قسمت هیتر آن از کار می افتد.

با از کار افتادن این هیتر سنسور در ابتدا روشن شدن خودرو به دمای مورد احتیاج نمی رسد و هچنین چراغ چک هم روشن می گردد.

پس اگر تنها هیتر سنسور خراب گردد خودرو در زمان سرد بودن بد کار می نماید و پس از مدتی که موتور کاملا گرم می گردد، خودرو به خوبی کار می نماید.

عمرمفید و عوامل خرابی سریع سنسوراکسیژن

عمر مفید سنسور اکسیژن در خودرو های مدرن می تواند تا 160 هزار کیلومتر باشد، اما معمولاً شما زودتر از این خرابی سنسور را تجربه خواهید کرد.

از آنجا که سنسور اکسیژن در جریان گازهای خروجی است، می تواند آلوده گردد.

با گذشت زمان، یک سنسور اکسیژن ممکن است با محصولات جانبی احتراق مانند گوگرد، سرب، مواد افزودنی سوخت، دوده، روغن و… در تماس باشد.

ضربه، آب، روغن و سرب موجود در گازهای خروجی موتور، قاتل سنسور اکسیژن است

بعلاوه در موتور هایی که مشکل روغن سوزی یا آب سوزی دارند این سنسور زود تر کارایی خود را از دست می دهد.

یکی از دلایل عمده ای که خرابی سنسور در کشور ما بیش از حالت معمول است، وجود آب در بنزین و کیفیت پایین سوخت است.

این آلودگی باعث می گردد که سنسور توانایی فراوری ولتاژ و ارسال سیگنال مناسب را از دست بدهد.

یکی دیگر از شایع ترین عوامل خرابی سنسور، ضربه خوردن آن است.

سنسور اکسیژن بسیار حساس است زیرا جنس داخل آن مانند چینی یا سرامیک است که در اثر ضربه آسیب می بیند.

تجمع کربن از مخلوط سوخت غنی یک اتفاق مکرر است و باعث خرابی خاص سنسورها می گردد.

دلایل احتمالی زیاد برای این امر وجود دارد، از جمله گرفتگی فیلتر هوا یا نشتی یا خرابی انژکتور سوخت.

اگر مایع خنک کننده موتور اجازه ورود به محفظه احتراق را پیدا کند، می تواند برای سنسور بسیار مضر باشد.

استفاده از بنزین نامناسب (سربی) به سنسور اکسیژن آسیب می رساند.

سرب باعث می گردد که سنسور به سرعت کارایی خود را از دست بدهد.

در نتیجه زمان پاسخگویی طولانی تر یا تغییر در منحنی ولتاژ سنسور را ببینیم.

منبع: بیت ران
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13488

به "آیا خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو را افرایش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو را افرایش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید