کشف استعدادهای دانش آموزان به روش نادکو

به گزارش مجله وبلاگ فروش، امروزه ابزار کمک آموزشی به یکی از ارکان اصلی ساختار آموزشی در کشورهای درحال توسعه تبدیل شده اند.

کشف استعدادهای دانش آموزان به روش نادکو

در کشور ما نیز محصولات و بسته های کمک آموزشی متنوعی تولید می شود که البته همه آنها کیفیت مناسبی برای ارتقای سطح علمی دانش آموزان ندارد.

شرکت نوآوران ابزار دانش آموز که با نام تجاری نادکو شناخته می شود، از مجموعه های باسابقه و خوشنام در تولید بسته های کمک آموزشی است؛ نادکو در زمینه هایی مانند رباتیک، شیمی، هوافضا، زیست شناسی، نجوم، خلاقیت و طراحی سه بُعدی، علاوه بر تولید بسته های کمک آموزشی، کلاس های فوق برنامه نیز برای مدارس برگزار می کند.

مدیرعامل شرکت نادکو در خصوص ماجرای شکل گیری این مجموعه به جام جم می گوید: ما براساس نیازی که در زمینه آموزش بچه ها و نوجوانان احساس می کردیم، از سال 82 به شکل غیررسمی آغاز به فعالیت کردیم و در سال 86 با ثبت شرکت نوآوران ابزار دانش آموز، فعالیت های ما سروشکل رسمی به خودش گرفت. در واقع مجموعه ما از آنجایی شکل گرفت که احساس کردیم دروس رسمی آموزش وپرورش که در مدارس کشور ارائه می شود، کافی نبوده و نیاز است مکمل های آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد؛ به این ترتیب ما فعالیت خودمان را با طراحی و ساخت بسته های کمک آموزشی برای بچه ها و نوجوانان آغاز کردیم تا به زبانی بسیار ساده و بچه هاه، با مفاهیمی آشنا شوند که قرار است بعدا در دانشگاه های کشور فرا بگیرند.

علی اکبر امیری در ادامه می گوید: اولین محصول ما بسته های رباتیکی بودند که قابلیت برنامه نویسی داشتند و آنها را با نام تجاری روبورو عرضه کردیم. از آنجا که هر شخصی بخواهد در زمینه رباتیک فعالیت داشته باشد، نیاز به فراگیری سه رشته الکترونیک، مکانیک و برنامه نویسی دارد، سعی کردیم در بسته های کمک آموزشی روبورو، تعدادی قطعات مکانیکی ساده قرار دهیم تا ضمن یادگیری مفاهیم کلی مکانیک، دانش آموزان بتوانند به سرعت این قطعات را کنار هم قرار داده و ربات شان را تکمیل کنند. از طرف دیگر، دانش آموزان می توانستند برنامه نویسی را به صورت انتخاب دستورات از منوهایی که به زبان فارسی تهیه شده بود، انجام دهند و آشنایی کلی با حوزه برنامه نویسی پیدا کنند. این محیط برنامه نویسی کاملا بومی را اعضای تیم ما تهیه کرده اند و توانایی رقابت با بهترین نرم افزارهای مشابه خارجی را دارد.

وی می افزاید: در زمینه الکترونیک نیز بُردهای آماده و نیمه آماده ای طراحی کردیم که دانش آموزان بتوانند از آنها به عنوان حسگرهای محیطی استفاده کرده و به بُرد اصلی وصل کنند؛ به این ترتیب بچه ها و نوجوانان می توانستند ضمن آشنایی کلی با مفاهیم الکترونیک، از بسته های کمک آموزشی روبورو به طور کامل استفاده کنند و درک مناسبی از علم رباتیک به دست آورند.

به گفته مدیرعامل مجموعه نادکو، این شرکت کار خودش را با ارائه بسته رباتیک آغاز کرد، ولی به مرور زمان فعالیت هایش را گسترش داد؛ اهداف نادکو از ابتدا آشناکردن دانش آموزان با رشته های متنوع دانشگاهی، بازار کار آنها و نمونه های عملی ای است که این رشته ها می تواند در صنعت داشته باشد و همچنین سنجش میزان علاقه مندی دانش آموزان نسبت به رشته های مختلف بوده است. باتوجه به همین اهداف و بر اساس نیازهای کشور در دوره های زمانی مختلف، علاوه بر رباتیک رشته هایی مانند هوافضا، نانوشیمی، زیست فناوری و... نیز به سبد محصولات این مجموعه افزوده شد.

نقشه راه مجموعه نادکو

مدیرعامل شرکت نادکو در انتها ضمن اشاره به پژوهشکده شهیدرضایی دانشگاه شریف به عنوان سهامدار و حامی اصلی این مجموعه، خاطرنشان می کند: ما در سال 96 پیروز به کسب گواهی خلاقیت وفناوری از سوی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری شدیم و درحال حاضر به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای ورود به حوزه صادرات هستیم. باتوجه به نرخ برابری ارز در کشور، قیمت و کیفیت ارائه خدمات ما کاملا قابل رقابت با شرکت های مشابه خارجی است؛ از این رو صادرات را به عنوان هدفی کوتاه مدت برای مجموعه مان تعریف کرده ایم.

امیری در خاتمه اظهار می کند: یکی از بزرگ ترین اهداف و آرزوهایی که داریم و پژوهشکده شهیدرضایی نیز مشغول انجام آن است، جذب و پرورش افراد متعهد و متخصص به عنوان بخشی از فرآیند کادرسازی برای کشور است؛ بنابراین نمی خواهیم دانش آموزان را پس از شرکت در دوره ها و مسابقات رها کنیم، بلکه قصد داریم از زمانی که یک کودک پنج ساله به ما مراجعه می کند، تمام اطلاعات شخصیتی و استعدادهای علمی او را مستندسازی و ذخیره کنیم تا بعدها بتواند خودش شخصا برای انتخاب رشته دانشگاهی یا به عنوان یک رزومه برای ورود به بازار کار از آن استفاده کند و از طرف دیگر، جامعه هم بتواند با دسترسی به یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ و قدرتمند، از وجود چنین افراد نخبه ای آگاه شده و از تخصص آنها بهره مند شود.

همه چیز درباره زنجیره 1+5

امیری درباره زنجیره 1+5 و چگونگی جذب دانش آموزان از طریق آن می گوید: یکی از کارهای خلاقانه ای که ما در مجموعه نادکو طراحی و پیاده سازی کرده ایم، ایجاد یک زنجیره از رویدادهای مختلفی است که درنهایت علاوه بر ایجاد جذابیت از طریق تأکید بر جنبه سرگرمی علوم گوناگون، خلاقیت دانش آموزان را نیز برانگیخته می کند.

او صحبت هایش را این گونه ادامه می دهد: گام اول از این فرآیند که نام زنجیره 1+5 را بر آن گذاشته ایم، آشناکردن دانش آموزان با جذابیت های علمی است که طی انجام بازدیدهایی صورت می گیرد؛ در این حلقه از زنجیره 1+5، بچه ها و نوجوانان اتفاقات جالب و سرگرم کننده ای که در شیمی، فیزیک، هوافضا، رباتیک یا سایر رشته ها اتفاق می افتد را در قالب انجام بازدیدهایی، از نزدیک می بینند. در گام بعدی، دانش آموزان در دوره های کارگاهی نیم روزه یا یک روزه ای به اسم کارسوق شرکت می کنند. در این دوره دانش آموز بسته به علاقه ای که در مرحله قبل نسبت به یک حوزه خاص از علوم مختلف پیدا کرده است، یک کار بسیار ساده را در همان زمینه موردعلاقه اش یادگرفته و انجام می دهد؛ برای مثال اگر کودکی به رشته هوافضا علاقه مند شده باشد، نحوه ساخت یک گلایدر کوچک و بدون سازه را آموزش دیده و آن را با دست خودش می سازد. در خاتمهی هر کارسوق نیز برای ایجاد جذابیت بیشتر، مسابقه کوچکی برای دانش آموزان برگزار می شود تا ضمن تفریح، خودشان را در زمینه ای که انتخاب کرده اند محک بزنند.

مدیرعامل نادکو در ادامه تصریح می کند: در گام سوم از زنجیره 1+5، دانش آموزان براساس علاقه مندی خودشان و آشنایی مختصری که طی شرکت در کارسوق پیدا کرده اند، می توانند وارد دوره های آموزشی مختلف شوند. ما باتوجه به شرایط آموزش وپرورش و رده های سنی دانش آموزان، دوره های آموزشی را در چهار دسته بندی سنی مختلف ارائه می دهیم: سه ساله اول ابتدایی، سه ساله دوم ابتدایی، سه ساله اول دبیرستان و سه ساله دوم دبیرستان. این تقسیم بندی به دلیل تفاوت در سطح معلومات و همچنین سطح مهارتی بچه ها و نوجوانان در سنین مختلف، صورت گرفته است. دانش آموزان می توانند بسته به رشته موردعلاقه و سنی که دارند، از سه ماه تا سه سال در این دوره های آموزشی شرکت کنند و ضمن آشنایی کامل با رشته، مهارت های خودشان را نیز از طریق آموزش های عملی در این دوره ها ارتقا دهند.

این کارآفرین اضافه می کند: حلقه چهارم از این زنجیره، شرکت در مسابقات است؛ دانش آموزان پس از اتمام دوره های آموزشی، در مسابقاتی به نام نادکاپ شریف که زیرنظر دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود، شرکت می کنند. تا به امروز 23دوره از این مسابقات برگزار شده است، اما امسال باتوجه به محدودیت های ناشی از همه گیری کووید 19، بیست وچهارمین دوره مسابقات نادکاپ به صورت مجازی درحال برگزاری است. ما این مسابقات را معمولا طی دو روز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می کنیم و در آخرین دوره ای که به صورت حضوری برگزار کردیم، 75 رشته مسابقاتی متنوع برای همه سنین دانش آموزی درنظر گرفته شده بود تا بچه ها و نوجوانان از سن پنج سال (به دلیل برگزاری مسابقاتی برای بچه ها پیش دبستانی) تا انتها دوره دبیرستان، امکان شرکت در مسابقات مختلف را داشته باشند. این تنوع رشته های مسابقاتی باعث می شود استعداد و مهارت دانش آموزان از جهات مختلف سنجیده شده و توانایی های خاص آنها کشف و شکوفا شود. تنوع جغرافیایی مسابقات نادکاپ به گونه ای است که هرساله تقریبا دو تا سه هزار دانش آموز از استان های سراسر کشور در آن شرکت می کنند و به نفرات برتر هر رشته، جوایز نقدی قابل توجهی نیز اهدا می شود.

وی می افزاید: آخرین گام یا آخرین حلقه از زنجیره 1+5، برگزاری دوره هایی تحت عنوان دوره های نوآوری و خلاقیت است تا برگزیدگان مسابقات نادکاپ شریف بتوانند با شرکت در این دوره ها، انجام برخی از فعالیت های میان رشته ای را فرا بگیرند. امروزه دنیا به سمت فعالیت های میان رشته ای حرکت می کند و تک بُعدی بودن در علم نمی تواند آینده درخشانی را تضمین کند؛ به همین دلیل، ما در اقدامی دیگر سعی کرده ایم برای برخی از رشته ها، دوره های پروژه محوری طراحی کنیم که در آنها دانش آموزان زیرنظر یک مربی فعالیت های خارج از چارچوب و خلاقانه داشته باشند و درخاتمه خروجی این دوره ها برای شرکت در جشنواره های داخلی و بین المللی ارسال می شوند.

اطلاعات تماس با نوآوران ابزار دانش آموز

وبسایت: nadcosharif.com

تلگرام و اینستاگرام: nadcosharif@

تلفن: 02166023465 و 02166023549

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12417

به "کشف استعدادهای دانش آموزان به روش نادکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف استعدادهای دانش آموزان به روش نادکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید