همراهی مشتریان آسیایی نفت ایران با تحریم ها: از انتظار آمریکا تا واقعیت

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران : رویترز با اشاره به احتمال تمدید معافیت مشتریان آسیایی نفت ایران از تحریم های آمریکا نوشت این در حالی است که کره جنوبی واردات نفت ایران را ازسر گرفته، هند واردات از ایران را افزایش داده، و چین نیز به دلیلی غیر از تحریم خرید نفت ایران را کم کرده است.

همراهی مشتریان آسیایی نفت ایران با تحریم ها: از انتظار آمریکا تا واقعیت

به گزارش خبرنگاران پایگاه اینترنتی رویترز طی گزارشی نوشت مشتریان آسیایی نفت ایران معتقدند به میزان کافی خرید نفت خود از ایران را کاهش داده اند و مستحق معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.

دولت آمریکا این هفته در خصوص تمدید معافیت کشورهای چین، هند و کره جنوبی از تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری خواهد کرد. پیشتر معافیت ژاپن از این تحریم ها تمدید شده است.

اما حتی اگر این معافیت ها نیز تمدید شود، سوالی که پیش روی قانونگذاران در آمریکا و اروپا واقع شده است آن است که آیا آنها باید از کشورهای آسیایی بخواهند تا بیش از این با آنها علیه ایران همکاری کنند؟ نگاهی به آمارها نشان می دهد که هند در ده ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 7.1 درصد به خرید نفت خود از ایران اضافه کرده است.هند در ماه اکتبر روزانه 366 هزار و 400 بشکه نفت از ایران خریداری کرده که 14 درصد نسبت به ماه سپتامبر و 17درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.

در عین حال هند در 7ماهه ابتدایی آغاز قراردادش با ایران که از ماه آوریل آغاز شده، خرید خود از ایران را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داده است. در حالی که این موضوع نشان دهنده تلاش هند برای کاهش خرید نفت از ایران است، اما جهش قابل توجه حجم خرید نفت این کشور از ایران در ماه اکتبر موضوعی کاملا نگران کننده برای آمریکا و اتحادیه اروپا به شمار می رود و باور این مسئله که هند حقیقتا در مقابل تهران ایستاده است را برای آمریکایی ها سخت می سازد.

این گزارش افزود: چینی ها علیرغم اینکه به صورت کاملا صریح اعلام کرده اند که از تحریم های آمریکا علیه نفت ایران حمایت نمی کنند، بیش از هندی ها خرید نفت از ایران را کاهش داده اند. در ده ماهه ابتدایی امسال، چین روزانه 424 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده که 22.2 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. اما امکان دارد که کاهش خرید نفت چین از ایران در ماه های ابتدایی امسال به دلیل اختلاف دو کشور در خصوص بندهای قرارداد نفتی بوده باشد.

کره جنوبی بیشترین شانس را برای معافیت مجدد از تحریم ها علیه ایران دارد. این کشور در ده ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته واردات نفت خود از ایران را به میزان 40 درصد کاهش داده است. البته کره جنوبی پس از وقفه ای کوتاه در واردات نفت از ایران، مجددا خرید نفت از این کشور را از سر گرفته است. در ماه اکتبر، کره روزانه 186 هزار و 451 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرد. افزایش اخیر خرید نفت این کشور از ایران می تواند شانس این کشور برای معافیت از تحریم ها را کاهش دهد.

ژاپن، دیگر مشتری عمده نفت ایران در ماه سپتامبر برای دومین بار از تحریم نفتی ایران معاف شد. میزان واردات نفت ژاپن از ایران در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 38.4 درصد کاهش را نشان داد. هرچند واردات نفت ژاپن از ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر کاهش یافته، اما حجم خرید نفت این کشور از ایران در مقایسه با زمانی که خرید نفت ژاپن از ایران به دلیل نگرانی از تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا متوقف شد، افزایش داشته است.

این گزارش در انتها نوشت: آنچه روشن است اینکه چهار مشتری عمده نفت ایران تلاش هایی را به منظور کاهش خرید نفت از ایران انجام داده اند، اما این کشورها در ماه های اخیر همچنان با کمال میل به خرید نفت خود از این کشور ادامه داده اند. گزارش 13نوامبر آژانس بین المللی انرژی موید این مطلب است. آژانس بین المللی انرژی در این گزارش اذعان کرده که صادرات نفت ایران در ماه اکتبر به 1.3 میلیون بشکه در روز رسیده، در حالی که حجم صادرات نفت این کشور در دو ماه قبل حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است.

بر این اساس، چهار مشتری آسیایی در ماه اکتبر مجموعا روزانه 1.165میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده اند.

47

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: تسنیم
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 623

به "همراهی مشتریان آسیایی نفت ایران با تحریم ها: از انتظار آمریکا تا واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همراهی مشتریان آسیایی نفت ایران با تحریم ها: از انتظار آمریکا تا واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید