نحوه کاشت ماش در گلدان و شرایط نگهداری از آن

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ماش یکی از گیاهان پرخاصیتی است که در آشپزی ایرانی به خوبی جای خود را پیدا کرده است. کاشت ماش در گلدان کار چندان دشواری نیست و با فراگیری آموزش های لازم می توانید در خانه خود ماش بکارید و از محصولات ارگانیک خود در آشپزی استفاده کنید. در این مطلب از سایت خبرنگاران به شما زمان کاشت ماش در گلدان، طریقه پروراندن جوانه ماش، نحوه کاشت ماش در گلدان و زمان برداشت آن را آموزش خواهیم داد.

نحوه کاشت ماش در گلدان و شرایط نگهداری از آن

زمان مناسب برای کاشت ماش در گلدان

زمان مناسب برای کاشت ماش، فصل بهار است. البته در صورتی که قصد کاشت ماش در گلدان را دارید می توانید در تمام طول سالآن را پرورش دهید. توصیه ما این است که برای عید نوروز سبزه ماش بکارید و بعد از انتها ایام عید، ماش های جوانه زده را با استفاده از روش های ارائه شده در مقاله، در گلدان بکارید.

مراحل کاشت ماش در گلدان

1- انتخاب بذر مناسب ماش برای کاشت

برای کاشت ماش، انتخاب بذر ماش از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب درست بذر ماش، محصولی مطلوب به دست خواهید آورد. به این منظور بهتر است بذر را از فروشگاه های معتبر باغبانی خریداری کنید. در صورتی که مایل هستید از ماش موجود در منزل خود برای کاشت استفاده کنید، باید نسبت به خالص کردن بذر اقدام کنید. در مجموع بذر ماشی که تهیه می کنید باید کاملا سالم، رسیده و بدون ناخالصی هایی مانند بذر علف های هرز باشد.

با توجه به موارد ذکر شده لازم است بعد از خرید بذر ماش، آن را در ظرفی بریزید و ماش های نرسیده، ناسام و یا ماش هایی را که تغییر رنگ داده اند را از بذرهای دیگر جدا کنید؛ زیرا این بذرها برای کاشت بی ارزش هستند و به هیچ عنوان جوانه نمی زنند.

2- گلدان مناسب برای کاشت ماش

برای کاشت ماش در گلدان، اندازه گلدان لااقل باید 20 سانتی متر باشد. برای اینکه نتیجه کار شما بهتر شود، می توانید از یک گلدان 30 سانتی متری یا بزرگ تر نیز برای این کار استفاده کنید. همچنین می توانید از ظروف دیگر نیز به عنوان گلدان استفاده کنید. باید مطمئن شوید که گلدان به میزان مناسبی سوراخ زهکشی داشته باشد تا آب اضافه در زمان آبکمک از ته ظرف خارج شده و باعث گندیدن ماش ها نشود. برای کمک به زهکشی گلدان پیش از افزودن خاک به آن، یک لایه نازک شن در کف ظرف بریزید.

3- خیساندن بذر ماش

در این مرحله باید بذرهای ماش را برای یک روز در آب ولرم بخیسانید. بعد از این مدت و در زمانی که بذرها به خوبی خیس خوردند، برای تهیه جوانه ماش، دانه های خیسانده را لای دستمال پارچه ای مرطوب قرار دهید. تا هنگامی که بذرهای ماش جوانه بزنند، مرتبا پارچه را خیس نگه دارید. از این رو، هر روز چند مرتبه پارچه را توسط اسپری آب مرطوب کنید.

باید ظرف حاوی ماش را کنار پنجره بگذارید تا نور مورد نیاز گیاه نیز تامین شود. دقت داشته باشید که هرگز نباید جوانه ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. در این صورت بذرهای ماش در مدت 3 تا 5 روز جوانه خواهند زد. (جوانه ماش بسیار مفید است و آن را می توانید به همین شکل به سالاد، سوپ و دیگر غذاها اضافه کرده و مصرف کنید.) در این مرحله ماش ها آماده کاشته شدن هستند.

4- انتخاب خاک مناسب

ماش برای رشد مناسب و باردهی مطلوب نیاز به خاک غنی از مواد معدنی دارد. برای این منظور می توانید از گل فروشی ها یک خاک ترکیبی و حاصل خیز را خریداری کنید. دقت داشته باشید که خاک شما باید دارای زهکشی مناسب باشد به همین دلیل باید مقداری ماسه نیز به خاک خود اضافه کنید.

در صورتی که تمایلی به مراجعه به گل فروشی ها و تهیه خاک حاصلخیز ندارید، می توانید مقداری از خاک باغچه خود را برداشته و با کمی کود طبیعی پوسیده ترکیب کنید و برای سبک تر کردن بافت خاک نیز به آن مقداری خاک برگ اضافه کنید. سپس خاک مورد نظر خود را در گلدان بریزید.

5- مرطوب کردن خاک قبل از کاشت

خاک را به خوبی مرطوب کنید. برای این کار می توانید از یک آب پاش استفاده کرده و با استفاده از یک بیلچه خاک را به خوبی زیر و رو کنید. فقط دقت کنید که خاک را نباید گل کنید و مرطوب کردن آن کافی است.

6- کاشتن بذرها در گلدان

بعد از اینکه بذرهای شما درون دستمال مرطوب به خوبی جوانه زدنند، وقت آن رسیده تا آنها را درون گلدانی که از قبل تهیه کرده اید، بکارید. دقت داشته باشید که باید بذرها را حداکثر در عمق 1 سانتیمتری خاک بکارید. برای این کار می توانید ابتدا بذرها را با دست روی خاک پاشیده و سپس روی آن را با لایه نازکی از خاک به ارتفاع یک سانتی متر بپوشانید.

7- مراقبت های بعد از کاشت

بلافاصله بعد از اینکه کاشت ماش در گلدان به انتها رسید با استفاده از یک اسپری تمام سطح خاک را مرطوب کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله فقط از آب پاش استفاده کنید تا از جا به جا شدن و بیرون آمدن بذرها از خاک جلوگیری شود. بعد از اینکه به خوبی سطح خاک را مرطوب کردید لازم است تا گلدان را به مکانی کاملا آفتاب گیر مانند تراس یا پشت پنجره منتقل کنید تا نور مورد نیاز گیاه نیز تامین شود.

بعد از گذشت 70 تا 80 روز از کاشت ماش در گلدان بسته به شرایط مختلف، گیاه شما آماده برداشت خواهد بود.

شرایط محیطی برای کاشت ماش در گلدان

1- آبکمک

نیاز آبی گیاه ماش متوسط است و باید در هر زمان که سطح خاک خشک شد، آبکمک انجام شود. این گیاه به ماندابی بسیار حساس است، از این رو اطمینان حاصل کنید که گلدان از زهکش مناسب برای خروج آب اضافی برخوردار باشد.

2- خاک

گیاه ماش را در بافت های گوناگونی از خاک می توان کاشت و حساسیت زیادی به بافت خاک ندارد. ولی ماش در خاک های اسیدی و یا خاک های دارای بافت سنگین مانند خاک رسی رشد چندانی نخواهد داشت و در بافت خاکی سبک و غنی از مواد آلی یا خاک های شنی رسی بیشتر رشد خواهد کرد. به خاک های بیش از اندازه مرطوب حساس بوده و در خاک های گرم و خشک محصول خوبی تولید می کند.

3- درجه حرارت

ماش گیاهی گرمسیری است که به طور معمول در دمای بالاتر از 16 درجه سانتی گراد رشد می کند و در دمای پایین تر از منفی یک درجه از بین خواهد رفت. باید اشاره داشت که حداقل درجه حرارت مورد نیاز برای جوانه زدن بذر ماش 8 درجه سانتی گراد است و در صورتی که در مرحله رشد دما پایین تر از 12 درجه باشد، رشد گیاه دچار اخلال می شود.

4- نور

گیاه ماش برای رشد و باردهی مطلوب به نور کافی نیاز دارد؛ اما در محیط های نیمه سایه تا سایه هم به رشد خود ادامه می دهد. از این رو بهترین مکان برای قرار دادن گلدان ماش، تراس یا کنار پنجره است.

5- کوددهی

این گیاه نیز مانند سایر گیاهان برای رشد مطلوب به کود نیاز دارد. استفاده از کودهای ازته و فسفاته به رشد و تولید بیشتر محصول ماش کمک می کند.

5- آفات و بیماری ها

گیاه ماش در مرحله ای از رشد ممکن است دچار آفات زیادی شود. از آفات شاخص این گیاه می توان به قارچ عامل کپک پودری، شته ها، کرم ها و بعضی از انواع عنکبوت ها اشاره کرد.

برداشت ماش

طول دوره رشد ماش کوتاه بوده و پس از گذشت 70 تا 80 روز از کاشت ماش در گلدان، بسته به نوع بذر و سایر موارد، ماش شما آماده برداشت است.

بیشتر بدانید: نحوه کاشت عدس در گلدان ؛ مراحل، شرایط محیطی

روش کاشت ارائه شده در این مطلب تا چه اندازه برای شما مفید بود؟ آیا شما روش بهتری را برای کاشت ماش در گلدان می شناسید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12443

به "نحوه کاشت ماش در گلدان و شرایط نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت ماش در گلدان و شرایط نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید