دلیل اضافه وزن چیست؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به طور معمول اگر وزن فردی 10 درصد بیش از حد به هنجار باشد ، پزشکان آن را اضافه وزن می دانند . وزن به هنجار ، معیاری ست سازگار با سن ، قد و نوع ساختمان بدن که در جدولی معین می شود

دلیل اضافه وزن چیست؟

نویسندگان: مصطفی علیزاده،محمد علی باغ زری

به طور معمول اگر وزن فردی 10 درصد بیش از حد به هنجار باشد ، پزشکان آن را اضافه وزن می دانند . وزن به هنجار ، معیاری ست سازگار با سن ، قد و نوع ساختمان بدن که در جدولی معین می گردد . افزون بر تصویری که ما از خود می سازیم و ممکن است مایه رنج مان گردد ، اضافه وزن می تواند از نظر سلامتی ، نتایج وخیمی به بار آورد .

در بیشتر موارد ، بدن ما اولین نشانه های چاق شدن را نشان می دهد و ما آن را حس می کنیم (لباس های مان تنگ می گردد و ...) که نباید نشانه ها را نادیده انگاشت چرا که اضافه وزن ، تنها مساله نگاه یا احساس ما نسبت به خودمان نیست بلکه نشانه ای از چگونگی تندرستی است .

بیشتر مردم تصور می نمایند که با افزایش سن ، اضافه وزن ایجاد می گردد . در حالی که پژوهش های تازه نشان می دهد این پندار ، سرابی بیش نیست . وقتی شما 25 سال دارید و وزن تان سالم و به هنجار است ، در طول زمان ، باید ثابت بماند یا بیش از 5 کیلوگرم اضافه نگردد .

باز مردم می پندارند طبیعی ست که با افزایش سن ، فشارخون هم بالا برود . در صورتی که پژوهش ها نشان می دهد اضافه وزن ، عامل بالا رفتن فشار خون است . فشارخون ، نمونه ای از به خطر افتادن تندرستی در اثر چاق شدن است .

عوارض ناشی از اضافه وزن :

مهار وزن و پیش گیری از چاقی ، اولین گام در کاستن از خطر گرفتاری در چنگال بیماری های مزمن غیر واگیر مانند دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ـ عروقی و بعضی از انواع سرطان ها مانند سرطان رحم در زنان و پروستات در مردان است . اضافه وزن بعلاوه می تواند آثار زیان آوری روی اسکلت و مفاصل به ویژه زانوها ، قوزک دست ها و پاها به جا بگذارد .به طور کلی این ناراحتی ها ، دردناک و همراه با تورم هستند ، حرکات بدنی را مشکل ساخته و زنجیر وار باعث اضافه وزن می گردند .

گفتنی است ، اضافه وزن و خطرچاقی ، مسائل دیگری را هم رقم می زند از قبیل :سیاتیک ، بدخوابی ، بیماری چربی خون ، گرفتگی کبد و بیماری های پوستی که به وسیله قارچ هایی که در لایه های پوست در جاهای مرطوب رشد می نمایند ، به وجود می آید .

چاقی ، ما را در خطر گرفتار شدن به مسائل فراوانی در رابطه با تندرستی قرار می دهد . اگر چاق هستید ، به پزشک تان مراجعه کنید و ببینید چگونه می توانید به منظور حفاظت از سلامت تان ، وزن خود را پایین بیاورید .

رایج ترین علت های چاقی :

در بیشتر موارد ، مردم به این علت ، اضافه وزن پیدا می نمایند که کالری مصرفی شان ، بیش از آن است که بدن در فعالیت هایش می سوزاند . شکی نیست که زندگی بدون تحرک ، سهمی عمده در چاق شدن دارد اما کسانی هم هستند که با وجود داشتن زندگی فعال ، چاق می شوند زیرا روش تغذیه ای آنان درست نیست . به همین علت بر آن شدیم تا مهم ترین عادت های اشتباه غذایی که موجب اضافه وزن می گردند را بیان کنیم :

ـ خوردن بیش از حد غذا در هر نوبت یا در میان وعده ها

ـ عادت های اشتباهی مانند مصرف غذاهای پرکالری با ارزش غذایی کم مانند غذاهای پرچرب زیرا چربی ، دو برابر غذاهای دیگر کالری دارد . کره ، خامه ، مایونز ، روغن ، آجیل ، شکلات ، پنیر ، گوشت پرچرب و انواع سس ها ، همه و همه غذاهای پرکالری و پرچرب هستند . غذاهای پرچرب عیب دیگری هم دارند و آن ، مهار خوردن آنهاست زیرا مصرف شان راحت تر و خوشمزه تر است ، در نتیجه میل و اشتهای ما را بر می انگیزاند .

ـ عدم مصرف کافی میوه و سبزی زیرا این مواد ، فیبر و آب فراوان و چربی و کالری کمی دارند ، پرحجم اند و معده را پر می سازند .

برای اینکه پی ببرید آیا عادت های غذا خوردن شما صحیح است یا نه ، به پرسش های زیر پاسخ دهید :

1 ـ به طور معمول برای صبحانه چه می خورید ؟

الف)با شتاب یک فنجان قهوه با یک عدد شیرینی میل می کنید .

ب)قبل از ترک خانه ، شیر کم چرب یا ماست ، نان سبوس دار ، میوه و پنیر کم چرب می خورید .

2 ـ وقتی خواب تان نمی برد ، چه می کنید ؟

الف)چیزی می خورید تا خواب تان ببرد .

ب)یک لیوان شیر را گرم می کنید و آن را با خود به بستر برده و جرعه جرعه می نوشید تا خواب تان ببرد .

3 ـ در انتها هفته ...

الف)تلویزیون دیدن می کنید .

ب)برای پیاده روی ، بیرون می روید یا در اطراف پارک قدم می زنید

4 ـ اگر زیاد کار می کنید ...

الف)تصمیم می گیرید وقت را از دست ندهید ، برای صرف ناهار بیرون می روید یا با شتاب ، یک شیرینی یا یک ساندویچ یا نوشابه ای می خورید .

ب)15 یا 20 دقیقه صرف می کنید تا غذای سبکی مانند سوپ حاضری تهیه کنید یا گوجه فرنگی ، میوه یا ماست می خورید .

5 ـ اگر برای پختن شام در خانه چیزی ندارید ...

الف) با رستورانی تماس می گیرید تا غذایی بفرستد .

ب)در یخچال یا انباری می شد و تصمیم می گیرید با تن ماهی یا میوه ، خودتان را سیر کند .

6 ـ اگر در قهوه خانه با دوستی برخورد کنید ، چه چیزی سفارش می دهید ؟

الف)دسر و بستنی

ب)قهوه یا نوشابه رژیمی

نتیجه آزمون :

اگر بیشتر ، گزینه الف را برگزیده اید : مراقب باشید !زیرا شما زیاد غذاهای پرچرب مصرف می کنید . راهکار هایی را بجویید که به شما در انتخاب عادت های درست غذا خوردن ، یاری کند .

اگر بیشتر ، گزینه ب را برگزیده اید : عادت های شما به طور نسبی درست است و به احتمال زیاد ، کمتر با مسائل چاقی درگیر هستید .

منبع:مجله شادکامی و موفقیت شماره 66

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13962

به "دلیل اضافه وزن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل اضافه وزن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید