عرضه اولیه شستا بخریم یا نخریم؟ ، خرید شستا چقدر پول می خواهد؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش تجارت نیوز، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) قرار است روز چهارشنبه 8 میلیارد سهم خود را (معادل 10 درصد کل سهام) در بورس عرضه اولیه کند که البته سهمیه افراد حقیقی و حقوقی (به جز صندوق های سرمایه گذاری) 6 میلیارد و 700 میلیون سهم خواهد بود. عرضه اولیه شستا، بزرگترین عرضه اولیه سال های اخیر بورس ایران به حساب می آید.

عرضه اولیه شستا بخریم یا نخریم؟ ، خرید شستا چقدر پول می خواهد؟

این شرکت که با سرمایه 80 هزار میلیارد ریالی در بورس تهران ثبت شده در صورت حساب مالی میاندوره ای 9 ماهه منتهی به انتها اسفند 98 خود بیش از 35 هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که تقریبا 80 درصد کل سال مالی گذشته بوده است. میزان دارایی های جاری و غیرجاری شستا نیز در انتها سال 98، بیش از 203 هزار میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با کل سال مالی 97 افتی 11 درصدی داشته است. همچنین میزان بدهی های این شرکت نیز 80 هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به کل سال مالی 98 افتی 9 درصدی داشته است.

این شرکت در 9 ماه نخست امسال بیش از 4 هزار و 516 میلیارد ریال برای خرید سهام مختلف بورسی هزینه کرده و در همین مدت از فروش سهام برخی شرکت های بورسی بیش از 44 هزار و 837 میلیارد ریال سودآوری داشته است.

با این حال، بررسی سبدسهام بورسی و غیربورسی این شرکت نشان می دهد. پورتفوی سرمایه گذاری این شرکت از 87 شرکت بورسی و 105 شرکت غیر بورسی تشکیل شده که بر این اساس خالص ارزش دارای های شستا بالغ بر 99.8 هزار میلیارد تومان و ارزش خالص هر سهم 12 هزار و 484 ریال برآورد شده است. این محاسبات نشان می دهد که قیمت گذاری اجرا شده برای عرضه اولیه (860 تومان) تقریبا حدود 69 درصد خالص ارزش دارایی ها بوده و رقمی راضی کننده و معقول است.

بر اساس اطلاعیه مندرج در وبسایت سازمان بورس، سهمیه تخصیص داده شده برای هر کد بورسی 10 هزار سهم و بازه قیمت معین شده برای ثبت سفارش 850 تا 860 تومان است. این بدان معناست که هر کد بورسی به صورت بالقوه می تواند 8 میلیون و 600 هزار تومان از عرضه اولیه شستا خرید کند. اما با توجه به مشارکت نزدیک به 2 میلیون نفری در آخرین عرضه اولیه (صبا) پیش بینی می شود به هر کد بورسی چیزی بین 3300 تا 3800 سهم برسد که در این صورت نقدینگی موردنیاز برای این عرضه اولیه معادل 2 میلیون 800 تا 3 میلیون 300 هزار تومان باشد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3910

به "عرضه اولیه شستا بخریم یا نخریم؟ ، خرید شستا چقدر پول می خواهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه اولیه شستا بخریم یا نخریم؟ ، خرید شستا چقدر پول می خواهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید