طرز تهیه دمنوش زنجبیل، فواید و مضرات آن

به گزارش مجله وبلاگ فروش، دمنوش گیاهی زنجبیل یا چای زنجبیل نوشیدنی ساده اما بسیار مفیدی است که به سادگی تهیه می گردد و سرشار از خواص بی نظیر درمانی است. با ما همراه باشید تا با بعضی از خواص دمنوش زنجبیل آشنا شویم.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل، فواید و مضرات آن

به گزارش خبرنگاران به نقل از ساعد نیوز ،همه ما کم و بیش با گیاه زنجبیل آشنا هستیم و می دانیم که خواص بسیار زیادی برای سلامتی ما انسانها دارد. گیاه زنجبیل از دیرباز تا به امروز برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. در این میان دمنوش زنجبیل یکی از موثرترین روش های تهیه به عنوان دارو بوده است. زنجبیل گیاهی دارویی، با مقادیر زیاد ویتامین C ، اسیدآمینه، اسید اسکالیک و انواع فلاونوئیدها است. به همین دلیل به یک گیاه دارویی ضد ویروس معروف است. این گیاه از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و برای افراد با غلبه مزاج سرد بسیار مفید است. از خواص دارویی زنجبیل می توان به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، گلودرد و سرفه اشاره نمود. مصرف این گیاه همچنین می تواند سرگیجه، درد عضلات را بهبود ببخشد و کارکرد قلب و دستگاه گوارش را تقویت کند. برای تهیه این نوشیدنی گرم و دلچسب چه باید کرد؟

دو روش اصلی برای تهیه یک نوشیدنی زنجبیلی وجود دارند. می توانید از پودر زنجبیلی بهره ببرید که در تقریبا در تمام فروشگاه های مواد غذایی به عنوان چاشنی به فروش می رسند، یا این که می توانید از ریشه تازه زنجبیل بهره ببرید. هر دو روش برای تهیه دمنوش دلپذیر زنجبیل که شما را از تمام خواص و فوایدش بهره مند کند، بسیار مناسب هستند.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

در این بخش به برخی نکات درباره تهیه دمنوش یا چای دلپذیر زنجبیل اشاره می کنیم که در هر زمان از روز می توانید نوشیدن آن لذت ببرید:

الف. برای تهیه هر فنجان دمنوش زنجبیل باید از 2 گرم پودر زنجبیل یا یک الی دو قاشق چای خوری ریشه رنده شده زنجبیل بهره ببرید.

ب. برای هر فنجان دمنوش از یک فنجان آب جوش بهره ببرید

پ. زنجبیل را به آب جوش اضافه کنید و دست کم به مدت 10 دقیقه اجازه دهید داخل آب دم بکشد

ت. دمنوش را از صافی عبور دهید تا داخل فنجان بریزید، و از نوشیدن آن لذت ببرید!

در صورت تمایل، می توانید چیزهای دیگری نیز به دمنوش زنجبیل بیفزایید، از جمله لیمو، دارچین، زردچوبه، و عسل یا سایر شیرین نماینده ها. برخی از این مواد نظیر زردچوبه، عسل، و دارچین دارای فواید بسیاری برای سلامتی هستند؛ بنابراین، در صورت افزودن آن ها به دمنوش زنجبیل می توانید فواید دمنوش تان دو یا سه برابر کنید. زردچوبه برای کاهش وزن و درمان التهاب بسیار مفید است؛ بنابراین، اگر دمنوش زنجبیل برای کاهش وزن تان مصرف می کنید، بهتر است زردچوبه را نیز به آن بیفزایید.

انواع مختلفی از دمنوش زنجبیل وجود دارند، از جمله ترکیب چای سرد معمولی / لیموناد به همراه شربت غلیظ زنجبیلی. برخی آدم ها نیز به اسموتی هندوانه با طعم زنجبیل و لیمو علاقه دارند. می توانید مقداری علف لیمو را نیز به ترکیب دمنوش زنجبیل اضافه کنید تا طعم دلپذیر را نیز با این دمنوش تجربه کنید. برخی از این ترکیب ها ممکن است، در نگاه اول، کمی عجیب و غریب به نظر برسند، ولی وقتی طعم شان بچشید، احتمال عاشق شان خواهید شد؛ و با نوشیدن این ترکیب ها از فواید بی شمار دمنوش زنجبیل بهره مند شوید..

خواص دمنوش زنجبیل

1. درمان حالت تهوع

یکی از رایج ترین کاربردهای زنجبیل درمان حالت تهوع و بیماری صبحگاهی (ویار) در زنان باردار است. معمولا برای درمان بیماری صبحگاهی یا ویار زنان باردار مصرف زنجبیل را توصیه می نمایند، زیرا مصرف این چاشنی عوارض جانبی زیادی برای زنان باردار و جنین شان ندارد، و می توان آن را با خیال راحت در دوران بارداری مصرف کرد. یکی دیگر از فواید دمنوش زنجبیل یاری به بیمارانی است که در حال اجرا شیمی درمانی هستند و دچار حالت تهوع می شوند. مطالعات نشان داده اند، مصرف زنجبیل در این مورد نیز اثربخش است. هم چنین، باور کنید یا نه، طبق یافته های علمی، میزان اثربخشی زنجبیل در درمان دریازدگی به اندازه دیمن هیدرانات (درامامین و گراول) است. بنابراین، اگر سوار قایق یا کشتی می شوید یا قرار است سفر جاده ای داشته باشید، فلاسک تان را پر از چای یا دمنوش زنجبیل کنید و با خیال راحت، بدون حالت تهوع، از مسافرت تان لذت ببرید.

2. تسکین درد ماهیچه

بدون نگرانی از درد ماهیچه ها می توانید حتی روزی دو بار به انجام تمرین های ورزشی بپردازید. زنجبیل به خاطر خواص ضد التهابی اش مشهور است و می تواند به مرور زمان به کاهش درد ماهیچه ها یاری کند. به علاوه، این ریزوم پر خاصیت دارای خواص ضد درد نیز هست و می تواند به عنوان یک داروی مسکن عمل کند. با این که ممکن است دردتان با مصرف زنجبیل به سرعت تسکین نیابد؛ ولی این چاشنی قدرتمند به وسیله کاهش تدریجی و روز به روز درد، می تواند به کاهش آن دسته از دردهای ماهیچه ای که روز به روز افزایش پیدا می نمایند، یاری کند. برای کسب بهترین نتیجه، باید زنجبیل را مرتبا مصرف کنید؛ یعنی این که باید مصرف دمنوش زنجبیل را به عادت روزانه تان تبدیل کنید. با این کار، به مرور زمان دردهای بدن تان کاهش می یابند و آزادانه می توانید بدن تان را حرکت دهید - حتی اگر هر روز تمرین های ورزشی سخت انجام می دهید.

3. داروی ضد التهابی قدرتمند

التهاب با بسیاری از بیماری ها از جمله آرتریت، بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و غیره در ارتباط است. در این شرایط، دستگاه ایمنی بدن برای محافظت از عفونتی که در حقیقت وجود ندارد، به برخی از بخش های خود حمله می نماید یا فعالیت اش را دائما ادامه می دهد؛ این مسئله می تواند به بافت های بدن آسیب وارد کند. برخی از مواد غذایی ممکن است باعث افزایش التهاب شوند، از جمله چربی اشباع شده و چربی ترانس، روغن سویا و ذرت، قند، گوشت قرمز، لبنیات، و کربوهیدرات های تصفیه شده. برخی از مواد غذایی و چاشنی هایی نظیر زنجبیل نیز می توانند به کاهش التهاب یاری نمایند.

نتایج یک مطالعه نشان دادند، درد بیماران مبتلا به آرتروز - شرایطی ناشی از التهاب مفاصل - با مصرف زنجبیل، و با عوارض جانبی بسیار خفیف، کاهش می یابد. این اثربخشی احتمالا با ترکیب خواص ضد التهابی و ضد درد موجود در زنجبیل در ارتباط است. هم چنین، پژوهشگران با مقایسه بیماران مبتلا به آرتروز که زنجبیل مصرف نموده بودند با بیماران گروه کنترل دریافتند، مصرف زنجبیل تا 30 درصد درد بیماران مبتلا به آرتروز را کاهش می دهد.

بنابراین، زنجبیل نه تنها با تسکین اثرات التهاب باعث بهبود شرایط سلامتی می شوند، بلکه هم چنین می تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتروز را بهبود ببخشد. همین مورد به تنهایی می تواند متقاعدتان کند روزانه دمنوش زنجبیل بنوشید!

4. کاهش قند خون

زنجبیل داروی طبیعی مهمی برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به دیابت یا پیش دیابت به شمار می رود؛ زیرا طبق یافته علمی، می تواند قند خون را کاهش دهد. در یک مطالعه، زنجبیل توانست به شکل قابل ملاحظه ای قند خون ناشتا را تا 12 درصد کاهش دهد! به این منظور، مصرف مکمل های زنجبیل را به این بیماران توصیه می نمایند؛ با وجود این، محتمل است دمنوش زنجبیل نیز بتواند اثربخشی مشابه ای در بدن این بیماران داشته باشد. کنترل قند خون نه تنها به آدم های در معرض خطر ابتلا به دیابت یا بیمارانی دیابتی یاری می نماید، بلکه هم چنین ممکن است باعث کاهش وزن نیز بگردد. به گفته بسیار از متخصصان و طبق اصول بسیاری از رژیم های غذایی نظیر رژیم غذایی گولو، رژیم غذایی سرکه سیب، مقاومت به انسولین به عنوان یکی از موارد نگران نماینده در مورد افزایش وزن تبدیل شده است. کنترل قند خون می تواند به کاهش مقاومت به انسولین و اثرات منفی ناشی از آن بر سلامتی، از جمله ابتلا به اضافه وزن، یاری کند. مصرف یک فنجان (یا سه فنجان) دمنوش زنجبیل را به برنامه روزانه تان اضافه کنید و تاثیر آن را بر نتایج کوشش های تان برای کاهش وزن مشاهده کنید.

5. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده به شمار می رود. به این ترتیب، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی باید به یک اولویت تبدیل گردد. طبق یافته های علمی، زنجبیل سطوح عوامل مهمی را که به عنوان عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی شناخته می شوند، در بدن کاهش می دهد. طی یک مطالعه، مصرف زنجبیل باعث کاهش 28 درصدی نسبت های ApoB وApoA-I در بدن شد؛ هم چنین، لیپوپروتئین های اکسید شده نیز تا 23 درصد کاهش یافتند. مطالعه دیگری نیز بر روی تاثیرات روغن زنجبیل بر کاهش سطوح کلسترول، یکی دیگر از عوامل اصلی بروز بیماری قلبی، به عمل آمد. نتایج شگفت انگیز این مطالعه نیز نشان دادند، زنجبیل می تواند مانند یک سلاح قدرتمند با بیماری قلبی مبارزه کند.

6. کاهش خطر سکته مغزی

سکته مغزی در اثر ایجاد یک لخته خونی اتفاق می افتد که از جریان خون در مغز جلوگیری می نماید. اثرات سکته مغزی می توانند مرگ آور باشند. ولی زنجبیل در این جا نیز می تواند به یاری انسان بیاید. زنجبیل خطر ایجاد لخته های خونی را که باحمله های قلبی و سکته های مغزی در ارتباط هستند، کاهش می دهد. چگونه؟ زنجبیل یک عامل رقیق نماینده طبیعی خون به شمار می رود. این ریزوم حاوی سالیسیلات است که به خاطر توانایی اش در پیشگیری از ایجاد لخته های خونی مشهور است؛ از این جهت، کارکرد زنجبیل مانند آسپیرین است که حاوی استیل سالیسیلیک اسید است. ولی عوارض جانبی زنجبیل از آسپیرین کم تر است؛ از این رو، مصرف زنجبیل خطر کم تری به همراه خواهد داشت. بنابراین، به جای مصرف آسپیرین، درباره مصرف زنجبیل با پزشک معالج تان مشورت کنید.

7. پیشگیری و مبارزه با سرطان

پیشگیری و مبارزه با سرطان یکی از مهم ترین فواید دمنوش یا چای زنجبیل است. زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند و عوامل ضد التهابی است. هنگامی که سلول های بدن انرژی مصرف می نمایند، رادیکال های آزاد فراوری می شوند؛ این یک فرایند طبیعی در بدن است. با وجود این، فراوری بیش از اندازه این رادیکال های آزاد می تواند برای بدن مضر باشد و باعث آسیب دی ان ای گردد؛ این شرایط می تواند باعث بروز بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان گردد. بنابراین، اثرات آنتی اکسیدانی 6-شوگاول تاثیر ویژه ای بر کاهش این آسیب ها و کاهش خطر ابتلا به سرطان دارند. همین عناصر می توانند به کنترل انواع مختلفی از سرطان ها نیز یاری نمایند. مطالعات نشان داده اند، زنجبیل ممکن است حتی باعث درمان سرطان سینه و کنترل سایر سرطان ها از جمله سرطان روده عظیم، معده، تخمدان، کبد، پوست، و پروستات گردد. این یافته های مهم نشان می دهند این چاشنی محبوب به چه اندازه می تواند مفید و قدرتمند باشد.

8. کاهش گرفتگی های دوره قاعدگی

گرفتگی های دوره قاعدگی بسیار ناخوشایند هستند، و باعث می شوند بسیاری از زنان به مصرف داروهای مسکن از قبیلایبوپروفن روی بیاورند. نفخ، گرفتگی ماهیچه، و درد شکم زندگی و کار زنان را بسیار سخت می نماید. با وجود این، نتایج یک مطالعه نشان داده اند، مکمل های زنجبیل به اندازه داروهای ضد درد رایج نظیر ایبوپروفن و مفنامیک اسید در کاهش ناراحتی های دوره قاعدگی موثر هستند. این جایگزین طبیعی داروهای مسکن می تواند استاندارد جدیدی را درباره میزان تسکین درد زنان در دوره قاعدگی تعریف کند. دفعه بعد که دوره قاعدگی تان شروع شد، به جای متوسل شدن به بطری قرص ایبوپروفن، به قوری حاوی دمنوش زنجبیل روی بیاورید.

9. سرکوب اشتها

سرکوب اشتها برای آن هایی که به دنبال کاهش وزن هستند، یاری مهمی تلقی می گردد. زنجبیل به کاهش وزن نیز یاری می نماید، چگونه؟ دمنوش زنجبیل با کاهش احساس گرسنگی، دست کم تا شش ساعت، یاری تان می نماید تا به هدف تان برسید. شرکت نمایندگان در یک مطالعه که زنجبیل مصرف نموده بودند، در مقایسه با گروه دارونما (پلاسیبو) به مدت طولانی تری احساس سیری کردند. برای استفاده از دمنوش زنجبیل جهت یاری به کاهش وزن، باید با استفاده از حدود 2 گرم پودر زنجبیل یک دمنوش تهیه کنید و بعد از هر غذا میل کنید. این راه چاره ساده به کوشش های تان برای کاهش وزن یاری زیادی می نماید. مصرف دمنوش یا چای زنجبیل به همراه حفظ سبک زندگی سالم می تواند در راستا کاهش وزن اضافی و رسیدن به تناسب اندام، باعث پیشرفت تان گردد. حتی می توانید به همراه دمنوش زنجبیل، چای سبز نیز نوش جان کنید. چای سبز فواید مهمی برای کاهش وزن به همراه دارد و مکمل خوبی برای چای زنجبیل به شمار می رود.

10. کاهش اثرات افزایش سن و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

آلزایمر نوعی بیماری ناشی از التهاب است. به طور کلی، کاهش قدرت شناختی و افزایش سن با التهاب و آسیب دیدن تدریجی بخش هایی از مغز در ارتباط هستند. زنجبیل می تواند از بروز واکنش های التهابی در مغز جلوگیری کند. به علاوه، مصرف زنجبیل ممکن است برای کارکرد شناختی نیز مفید باشد. طی یک مطالعه، سرعت واکنش و کارکرد حافظه زنان شرکت نماینده بعد از مصرف زنجبیل بهبود یافت. مطالعات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهند، زنجبیل می تواند به بازیابی مغز - بعد از بروز آسیب مغزی - و بهبود اختلال حافظه یاری کند. این پژوهش نشان داد، با مصرف دمنوش زنجبیل می توانید حافظه تان را تقویت کنید.

11. مبارزه علیه عفونت ها

زنجبیل با استفاده از ترکیبات فعال خود از جمله گینجرول، می تواند در مبارزه علیه باکتری ها به بدن یاری کند. این ماده به عنوان عاملی برای توقف رشد باکتری ها شناخته می گردد. طی یک مطالعه، اثر سیر و زنجبیل علیه باکتری هایی که در برابر دارو مقاوم شده بودند، مورد آزمایش نهاده شد. اثربخشی این دو ماده خوراکی قطعا امیدوار نماینده است، زیرا بسیاری از باکتری ها در برابر داروهای آنتی بیوتیک رایج که توسط پزشکان تجویز می شوند، مقاوم شده اند. بنابراین، اگر احساس می کنید بدن تان دچار عفونت شده است، پیش از مراجعه به پزشک، زنجبیل را امتحان کنید.

12. یاری به بهبود گوارش

سوء هاضمه با نشانه های نفخ و ناراحتی معده شناخته می گردد. با این که درمان های طبیعی بسیاری برای یاری به بهبود گوارش وجود دارند، از جمله آب و لیمو، یکی دیگر از درمان های طبیعی موثر برای گوارش نوشیدن دمنوش یا چای زنجبیل است. طبق یافته های پژوهشگران، این دمنوش تند و خوشمزه با یاری به تخلیه سریع تر معده بعد از مصرف غذا، باعث بهبود کارکرد معده و دستگاه گوارش می گردد. به علاوه، طبق یافته ها، زنجبیل می تواند به تجزیه و خروج گاز از روده ها، تسکین ناراحتی های گوارشی ودرمان نفخ یاری کند. شواهد علمی می توانند اثربخشی زنجبیل را بر بهبود کارکرد گوارش ثابت نمایند. با وجود این، باید در مصرف زنجبیل تعادل را رعایت کرد؛ زیرا این چاشنی تند، به دلیل تاثیر قوی اش، ممکن است باعث بروز ناراحتی معده در برخی آدم ها گردد.

13. مفید برای دستگاه تنفسی

دستگاه تنفسی همواره در معرض عفونت های ناشی از ویروس و باکتری واقع شده است. یکی از معروف ترین ویروس های دستگاه تنفسی ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV) است. با وجود این، زنجبیل تازه می تواند با این ویروس و سایر ویروس های دستگاه تنفسی مبارزه کند، و باعث پیشگیری از بروز سرفه و سایر علائم آنفولانزا گردد. عامل کلیدی اثربخشی زنجبیل بر این ویروس ها چیست؟ برای مبارزه با عفونت های تنفسی باید حتما از زنجبیل تازه استفاده گردد. برای تهیه چای یا دمنوش زنجبیل از ریشه تازه این گیاه بهره ببرید تا از فواید ضد ویروسی آن بهره مند شوید. مطالعه دیگری نشان داده است، زنجبیل در مبارزه علیه باکتری استرپتوکوک نیز موثر است. گلو درد چه طور؟ اگر در ناحیه گلوی تان احساس سوزش نموده اید، پیش از مراجعه به مطب پزشک، و امیدواری به تجویز مقداری آنتی بیوتیک، برای چند روز مقداری دمنوش زنجبیل بنوشید. دمنوش زنجبیل نه تنها به روش طبیعی با عفونت ها مبارزه می نماید، بلکه شما را از پرداخت هزینه پزشک نیز در امان نگه می دارد.

14. مبارزه علیه قارچ ها

همان طور که زنجبیل می تواند علیه عفونت های باکتریایی و ویروسی مبارزه کند، این ریزوم پر قدرت با قارچ ها نیز مبارزه می نماید. طی مطالعه ای بر روی خواص ضد قارچی بسیاری از عصاره های گیاهی، زنجبیل به عنوان یکی از قدرتمندترین عوامل مبارزه با قارچ شناخته شده است. این ریزوم حتی در مقایسه با بسیاری از داروهای ضد قارچی که معمولا پزشکان تجویز می نمایند، با عملکرد بهتری می تواند قارچ هایی را که در برابر داروها مقاوم شده اند، از بین ببرد. در این موارد، علاوه بر مصرف چای زنجبیل، باید زنجبیل را به همراه سایر عصاره های روغنی به صورت موضعی روی نواحی آلوده به قارچ بمالید. روغن درخت چای یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد قارچی است که می توانید به همراه روغن زنجبیل بهره ببرید.

درمان آکنه

گزارش های ضد و نقیضی وجود دارد که نشان می دهند این روغن برای درمان آکنه مفید است. برخی از افراد می گویند که استفاده از روغن مارولا خالص، اندازه جوش و ضایعات آکنه را کاهش می دهد. با این حال، شواهدی وجود ندارد که این ادعاها را تایید کند.

گزارش شده است که این ماده دارای رتبه کمدوژنیک 3 الی 4 است. این به این معنی است که ممکن است منافذ را مسدود کند. بنابراین اگر با استفاده از این روغن شرایط جوش هایتان بدتر شد، مصرف خود را متوقف کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8184

به "طرز تهیه دمنوش زنجبیل، فواید و مضرات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دمنوش زنجبیل، فواید و مضرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید