صادرات سیب باید با بسته بندی منطبق با شرایط کرونا انجام گردد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، نشست آسیب شناسی صادرات سیب با حضور اساتید دانشگاهی، کارشناسان و صادرکنندگان حوزه کشاورزی در مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار گردید.

صادرات سیب باید با بسته بندی منطبق با شرایط کرونا انجام گردد

به باور سید محمدحسین شریعتمدار، سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق ایران، یکی از مسائل اصلی صادرات محصولات کشاورزی مسائل اخلاقی صادرات است که ورای مسائل قانونی باید موردتوجه قرار گیرد.

عباس کشاورز معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق ایران هم تأکید کرد: با توجه به شرایط ارزی جدید، سیستم اداری دولت مثل وزارتخانه، بانک مرکزی و گمرک هماهنگ با صادرات نیست.

او در همین زمینه خواهان آنالیز موارد عدم انطباق شرایط جدید با شرایط موجود در جلسه ای با حضور تمام عوامل صادرات و دستگاه های دولتی مسائل شد و توصیه کرد تا آسیب ها و چالش های صادرات حوزه کشاورزی در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آنالیز گردد.

به گفته حسین محمدی استاد بازاریابی دانشگاه فردوسی مشهد، موانع صادرات محصولات کشاورزی به دودسته موانع درونی و موانع بیرونی تقسیم بندی می شوند. موانع درونی نیز به موانع درون شرکتی و موانع کشوری تقسیم بندی می گردد. او پیشنهاد داد برای داشتن پیشنهادهای کاربردی، موانع به تفکیک درون بنگاه، کشوری و ملی و موانع بیرونی تقسیم بندی گردد.

صادرنمایندگان حاضر در نشست شرح دادند دو مشکل اساسی در حوزه صادرات سیب، یکی حضور تبعات خارجی (افغانستانی و پاکستانی) است که به واسطه داشتن واسطه در مقاصد صادراتی، هزینه کمتری نسبت به صادرنماینده ایرانی داشته و حاشیه سود بیشتری دارند؛ یکی دیگر اینکه تعدد صادرنمایندگان ایرانی که باعث شده قیمت در مبدأ به دلیل تقاضای زیاد صادرنمایندگان ایرانی، قیمت افزایش یافته و در مقصد صادراتی نیز به علت تعدد صادرنمایندگان ایرانی و رقابت بر سر فروش قیمت فروش افت می نماید.

رضا احمد پور از حاضران در این نشست با اشاره به مسائل صادرنمایندگان گفت: با اصل تعهد ارزی مخالفیم چراکه برای صادرنماینده سیب امکان پذیر نیست و نباید صادرنماینده سیب با صادرنماینده پتروشیمی یکی دیده شوند. مسئولین انتظار دارند صادرنماینده سیب از بازار آزاد ارز بخرد در سامانه بارگذاری نمایند.

به گفته او، چالش دیگر در حوزه صادرات ورود هر فرد غیرمتخصصی به امر صادرات است بطوریکه افراد با هر حرفه و شغلی امکان صادرات سیب را دارند و بازار را خراب می نمایند.

صدرالدین نیاورانی از دیگر صادرنمایندگان سیب نیز جوایز صادراتی را یکی از مهم ترین ابزارهای تشویق صادرنمایندگان دانست که متأسفانه سال جاری عملیاتی نشده است.

او همچنین اظهار کرد: علی رغم افت 30 درصدی فراوری سیب نسبت به سال گذشته ولی همچنان با مازاد عرضه سیب در داخل کشور روبرو هستیم. اتباع خارجی (پاکستانی، هندی و عراقی) با استفاده از کارت های یک بارمصرف بازرگانی اقدام به صادرات سیب می نمایند که شناسایی هم نمی شوند. سال جاری با مازاد عرضه سیب روبرو هستیم و اگر مسئولین می خواهند یاری نمایند باید به فکر باشند؛ مثلاً اگر قرار است صادرات سیب سال جاری با همان بسته بندی سال قبل صورت گیرد به هیچ وجه به خاطر وجود مسئله کرونا با استقبال روبرو نخواهد شد چراکه بسته بندی امروز سیب باید با بسته بندی کرونا منطبق باشد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7999

به "صادرات سیب باید با بسته بندی منطبق با شرایط کرونا انجام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات سیب باید با بسته بندی منطبق با شرایط کرونا انجام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید