روزه داری باعث اُفت عملکرد ورزشکاران می گردد؟

به گزارش وبلاگ عینک شب، خبرنگاران/کرمانشاه به گفته پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اجرای یک اصل مهم می تواند یاری کند که ورزشکاران روزه دار نه تنها کاهش عملکرد نداشته باشند، بلکه افزایش عملکرد عضلانی را هم داشته باشند.

روزه داری باعث اُفت عملکرد ورزشکاران می گردد؟

دکتر تورج خدیری در گفت و گو با وبلاگ عینک شب، در پاسخ به این پرسش که آیا روزه داری کاهش عملکرد ورزشکاران را بدنبال دارد، اظهارکرد: بسیاری معتقدند باتوجه به اینکه با روزه داری کربوهیدرات کافی به بدن نمی رسد، بنابراین ذخایر گلیکوژن بدن نیز کم می گردد و متعاقب آن هم عملکرد ورزشکار کاهش می یابد.

وی توضیح داد: در پاسخ به این اعتقاد باید گفت که اگر ورزشکاری به یکباره آغاز به روزه داری کند و ساعات زیادی را به خود گرسنگی بدهد، بله در این ورزشکاران شاهد افت عملکرد خواهیم بود.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اظهار داشت: اگر ورزشکارانی که قصد روزه دریافت دارند، بتوانند اصلی مهم را رعایت نمایند، روزه داری نه تنها باعث افت عملکرد آنها نمی گردد، بلکه عملکرد آنها را نیز افزایش خواهد داد.

وی اضافه نمود: بنابراین اگر ورزشکاران حرفه ای، حالت روزه داری را طی سال برای خود اجرایی نمایند، یعنی به شکل فواصل مختلف حالت های گرسنگی را به بدن خود بدهند، این ورزشکاران مسئله ای از نظر عادت کردن بدن و سیستم سوخت و ساز نخواهند داشت و در نتیجه در زمان روزه داری نیز مشکل افت عملکرد پیدا نمی نمایند.

خدیری اضافه نمود: متاسفانه باتوجه به اینکه بیشتر ورزشکاران بدن آنها تنها در ماه رمضان گرسنگی طولانی مدت را تجربه می نماید، در نتیجه انتظار می رود که در این ماه هم از نظر جسمی و ورزش دچار افت عملکرد شوند.

وی به مطالعات علمی صورت گرفته دراین رابطه هم اشاره ای کرد و گفت: مطالعات نشان می دهد که اگر فردی در طی شش ماه بصورت منظم روزه داری هایی متناوب را داشته باشد، بدنش به گرسنگی طولانی مدت عادت خواهد نمود و در نتیجه افت عملکردی ندارد.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اظهار داشت: همچنین در این مطالعات تعیین شده که فرآیند روزه داری های متناوب باعث می گردد نه تنها بدن ورزشکار افت نکند، بلکه هورمون هایی مثل رشد، تستوسترون و هورمون های آنابولیک بدن را نیز تحریک می نماید تا ترشح شوند و ترشح این هورمون ها باعث افزایش قابل توجه عملکرد عضلانی فرد ورزشکار می گردد.

وی یادآورشد: امروزه بسیاری از ورزشکاران حرفه ای در جهان از سیستم روزه داری متناوب یعنی گرسنگی ها طولانی مدت استفاده می نمایند تا به شکل قابل توجهی عملکرد جسمی خود را افزایش دهند.

خدیری در پایان عنوان نمود: ورزشکاران از حدود یک ماه قبل از ماه رمضان می تواند به تدریج از ساعات کم تا به حدود پنج ساعت در روز بدن خود را به گرسنگی عادت دهند تا در زمان روزه داری افت عملکرد نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روزه داری باعث اُفت عملکرد ورزشکاران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه داری باعث اُفت عملکرد ورزشکاران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید