رودخانه شاوور؛ طبیعت جذاب شهرستان شوش

به گزارش مجله وبلاگ فروش، همانطور که می دانید راستا شوش به سمت اهواز، شاخه های زیادی از رودخانه های مختلف خوزستان را در خود جای داده و شاوور نیز جزو آن هاست. این رودخانه از روستای سید احمد شهر شوش شروع شده و راستاش تا اهواز و سد دز ادامه پیدا می کند.

رودخانه شاوور؛ طبیعت جذاب شهرستان شوش

بعد از به هم پیوستن چشمه ها و جریان های آبی کوچک در این روستا، رودخانه شاوور شروع می گردد و درست از وسط شهر شوش، به سمت اهواز حرکت می کند. رودخانه شاوور، شهر را دقیقا به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می کند و اکنون نیز در اطراف ساحل شهری آن، مغازه ها و پیاده راه های زیادی وجود دارد که عمده مسافران و مردم محلی، از آن برای تفریح و گردش استفاده می کنند.

شاوور را با نام های دیگری مانند شاه هور و شاه پور نیز می شناسند. البته این شاه در شاه هور به معنای سلطنتی بودن یا پادشاهی بودن آن نیست. دقیقاً به مشابه چیزی که در شاه گلی تبریز نیز می بینیم، تنها بزرگی و عظمت رودخانه را با کلمه شاه نشان می دهند و شاه هور یا شاوور به معنای هور بزرگ یا رود بزرگ است.

این رود به قدری پُر آب بود که سطح آن از زمین های دو طرفش بالاتر می رفت و به راحتی زمین های کشاورزی مردم را سیرآب می کرد. اما به تدریج با شسته شدن کف رودخانه و بستر جهت رود و البته خشکسالی های پی در پی منطقه، سطح آب پایین رفت و به وضع کنونی رسید.

این رودخانه در اوایل دهه 1300 نیز دچار کم آبی و خشکی شدید شد؛ به حدی که مجبور شدند برای مقابله با کم آبی و زنده نگه داشتن کشاورزی منطقه دو سد خیرآباد و شاوور را بر جهت آن احداث کنند. این رودخانه جهت حدود 90 کیلومتری را از سرچشمه در روستای سید احمد شوش تا اهواز طی می کند و از این نظر، از بلندترین رودهای استان نیز محسوب می گردد.

بهترین زمان رفتن به رودخانه شاوور

اگر به دنبال دیدن ایام پُر آبی رودخانه شاوور هستید، حتما سفر خود را در بازه انتهای آذر تا اواخر اسفند انجام دهید تا در فصل بارش و پُرآبی به این شهر بیایید. البته آب و هوای گرجهتی و شرجی منطقه نیز در این بازه بهتر از تابستان است و می توانید از خنکی و ملایمت هوا استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید برخلاف بسیاری از شهرهای ایران، خوزستان در تمامی فصل ها و ماه های سال، مسافر دارد و کمی شلوغ است. دلیل آن را شاید بتوانید با چهارفصل بودن این استان مطبوع بودن همیشگی هوا توجیه کنید.

بنابراین از قیمت ها و هزینه های خود در سفر به شوش نترسید زیرا تقریبا در تمامی سال، بازه ثابتی پیش روی شماست. اما اگر برایتان پُر آبی رودخانه اهمیتی ندارد می توانید سفرتان را در تعطیلات تابستانی انجام دهید. در این ایام فرصت دارید تا حتی در ساحل های تعیین شده رودخانه نیز شنا کنید. تعطیلات عید نیز می تواند از ایام مناسب برای سفر به شوش باشد اما قطعاً شلوغ ترین بازه شهر در تعطیلات عید خواهد بود.

خیلی از مسافران نوروزی ترجیح می دهند تا برای رهایی از سرمای بهاری، استان های گرجهت مانند خوزستان را بازدید کنند. می توانید سفرتان به شوش و بازدید از رودخانه شاوور را طوری تنظیم کنید که بتوانید از چغازنبیل و دیگر جاهای دیدنی شوش نیز بازدید کنید.

نحوه دسترسی به رودخانه شاوور

آدرس: خوزستان، 18 کیلومتری شوش، روستای سید احمد، رودخانه شاوور

این آدرس تنها جهت ابتدایی می باشد که شما می توانید در طول جهت خود از اهواز به سمت شوش، می توانید این رودخانه را در طول جاده ببینید. در تمامی 70 کیلومتر جاده، این رود ادامه دارد و برای دیدن آن حتی نیاز به توقف ندارید. البته در طول جهت، کمتر جای راحتی را بتوانید بیابید که بگردد در آن اطراق کرد؛ زیرا این جهت بخش زیادی از کشتزارهای خوزستان را به خود اختصاص می دهد و عمدتا زمین های مردم در کنار جاده واقع شده است. اما هستند استراحتگاه های بین راهی که نزدیکی خوبی با رودخانه شاوور دارند و می توانید علاوه بر صرف صبحانه یا ناهار در آن ها، از دیدن منظره رودخانه نیز لذت ببرید.

برای رفتن به شوش احتمالاً بهترین وسیله نقلیه خودروی شخصی خواهد بود. اما می توانید تا اهواز را با قطار یا هواپیما طی کنید و پس از آن نیز تا شوش، تاکسی یا اتوبوس سوار شوید. حتی می توانید با مبلغ کمی در شوش با تاکسی تردد کنید زیرا شهر ارزانی نسبت به اهواز یا شهرهای بزرگ دیگر است.

هزینه ورودی و ساعات دسترسی

بازدید از سرچشمه رودخانه شاوور و حتی رفتن به هر ساحلی از آن در شهر یا بین راه، رایگان است و لازم به پرداخت هیچ هزینه ای نیستید. حتی برای استفاده از ساحل های طول جهت و گاهاً بازدید منظره رود از رستوران های بین راهی نیز پولی از شما نمی گیرند. مردمان خوزستان همواره به خونگرمی و مهمان نوازی مشهور بودند و خاطره و تجربه خوب مسافران از این استان، برایشان از هر مقدار پولی مهم تر است.

در تمامی ساعات شبانه روز نیز می توانید به بازدید از رودخانه بروید. البته در نظر داشته باشید که با توجه به کم نور شدن جهت و راه های اهواز به شوش در غروب و شب، بهتر است بازدیدتان را در صبح اول وقت یا ظهر شروع کنید تا در نهایت بتوانید جاهای دیدنی دیگری را همراه با شاوور ببینید. از جاهای دیدنی شوش می توان به زیگورات چغازنبیل، کاخ اردشیر، ایوان کرخه، هفت تپه، رود کرخه و شهر باستانی شوش (به عنوان اولین شهر متمدن ایران) اشاره کرد.

رودخانه شاوور در بخش شاوور شهر شوش و در روستایی به نام سید احمد واقع شده است.

این رود پس از به هم پیوستن چندین جهت آبی تشکیل شده و در نهایت با طی مسافتی به طول 90 کیلومتر به اهواز می رسد و پس از آن رود دز می ریزید.

رودخانه شاوور به نام های شاه هور و شاه پور نیز شناخته می گردد که به معنای هور بزرگ است.

از آب رودخانه شاوور برای تامین آب شرب منطقه شوش و اهواز و همچنین مصارف کشاورزی استفاده می کنند.

این رودخانه در گذشته های دور نیز دچار خشکسالی شده بود و پس از آن بود که دو سد خیرآباد و شاوور بر روی جهت رود ساخته شد.

شاوور، شهر شوش را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند و قسمتی از رودخانه درون شهر واقع شده است. می توانید از جهت این رود در شهر، برای پیاده روی عصرانه استفاده کنید.

آرامگاه دانیال نبی و جهت رودخانه شاوور در شوش

بازدید از رودخانه شاوور شاید نهایتا 2 ساعت از وقت شما را بگیرد. اما همین بازدید کوتاه، می تواند بهانه خوبی برای سفر به اهواز یا شوش و دیدن جاهای دیدنی این دو شهر باشد. بازدید از رودخانه شاوور یقیناً تنها دلیل سفر هیچ مسافری نخواهد بود اما می تواند بهانه خوبی برای دیدن تمام جاهای دیدنی را به شما بدهد. می توانید حتی در نزدیکی رودخانه نیز جایی برای اقامت پیدا کنید. چه در روستای سید احمد و چه در شهر شوش، اقامتگاه هایی هستند که می توانید با کرایه اتاق و واحد از آن ها، هم به دیدن جاهای دیگر شهر بروید و هم منظره رودخانه شاوور را در تمامی ساعات شبانه روز به تماشا بنشینید.

می توانید در طی سفر خود به استان خوزستان و شهر شوش، آثار به جا مانده از تاریخ قدیم ایران را مشاهده کنید. شهر شوش قدیمی دیرینه دارد و قدمت آن به تاریخی نزدیک شهر سوخته و عصر جیرفت برمی گردد. مراکز تفریحی، رفاهی و گردشگری زیادی در جهت این رودخانه قرار دارند که می توانید از آن ها برای استراحت و گذران وقت استفاده کنید. بازدید از این رودخانه می تواند هم برای خانواده ها و هم برای زوج های جوان جذاب باشد. چه کسی می تواند به قدم زدن در جهت رودخانه، آن هم در وسط شهر جواب رد بدهد؟ قطعاً نشستن در کافه ای نزدیک به رودخانه و دیدن آن می تواند هر کسی را برای رفتن به شوش ترغیب کند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: گردشبان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8613

به "رودخانه شاوور؛ طبیعت جذاب شهرستان شوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه شاوور؛ طبیعت جذاب شهرستان شوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید