استاد کامران نجات اللهی که بود؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرگزاری خبرنگاران- استاد نجات اللهی از مبارزان علیه رژیم پهلوی در سال 57 در ساختمان آموزش عالی در خیابان ویلا به شهادت رسید.

استاد کامران نجات اللهی که بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، با اینکه هنوز اهالی سن و سال دار شهر عادت دارند که کوچه و خیابان های این شهر را با اسم خاطرات دوران جوانی و نوجوانی شان صدا بزنند، اما چند دهه ای می شود که خیابان های این شهر را بنا به اتفاقات بزرگی که اهالی اش آن را در گذر تاریخ رقم زده اند نامگذاری می کنند، از اسم شهدای هشت سال دفاع مقدس و شخصیت های بزرگ گرفته تا سالروز واقعه های مهم ملی و مذهبی، از جمله خیابان ویلا که از خیابان های مرکزی شهر تهران است و پس از انقلاب به خیابان استاد شهید دکتر کامران نجات اللهی تغییر نام یافت.

زندگی نامه استاد نجات اللهی

استاد کامران نجات اللهی در هفتم مرداد 1333 در شهرستان بیجار به دنیا آمد پدرش عبدالحسین، کارمند و مادرش فاطمه نام داشت.

استاد شهید کامران نجات اللهی در سال 1345 شمسی تحصیلات دبیرستانی را به سرانجام رساند. پس از دریافت لیسانس مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه علم و صنعت و اخذ درجه دکتری، در دانشگاه پلی تکنیک به تدریس مشغول شد.

شهید نجات اللهی چه در دوران تحصیل و چه در زمان تدریس، به مبارزه با ظلم و ستم رژیم شاهنشاهی پرداخت و هیچ گاه وظایف سیاسی و اجتماعی روشنگرانه اش را فراموش نکرد. از شروع تشکیل سازمان ملی دانشگاهیان ایران، صمیمانه در همه فعالیت های سازمان شرکت می کرد.

همزمان با اوج گیری نهضت اسلامی مردم ایران علیه رژیم پهلوی در دوم دی 1357، نزدیک به 70 تن از استادان و مدرسین دانشگاه ها در اعتراض به رفتار خشونت آمیز مأموران نظامی رژیم شاه و سرکوب مبارزات حق طلبانه مردم مبارز و مسلمان ایران و نیز تعطیلی دانشگاه ها از طرف رژیم، در ساختمان مرکزی وزارت علوم در مرکز تهران اجتماع و تحصّن کردند. این استادان خواسته های خود در دو بخش بازشدن در های دانشگاه ها بر روی کلیه دانشگاهیان اعم از دانشجو، کارمند و استاد و تخلیه فوری محوطه دانشگاه و اطراف آن را از نیرو های نظامی و پلیس مطرح کردند.

این تحصُّن، رژیم را به خشم آورد، زیرا دیگر قشر ها هم از استادانِ متحصِّن حمایت می کردند. در پی این تحصّن، عوامل رژیم پهلوی برای در هم شکستن اعتصاب استادان به آن ها حمله کردند.

شهادت استاد نجات الهی

در سومین روز تحصن، رژیم پهلوی برای در هم شکستن اعتصاب استادان در ساعت 2:30 به آن ها حمله کرد. در این تهاجم، استاد کامران نجات اللهی از استادان جوان دانشگاه پلی تکنیک تهران به ضرب گلوله مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

البته در خصوص نحوه شهادت استاد نجات اللهی، تحریف واقعیت از سوی رژیم پهلوی شکل گرفت به طوری که به نوشته نشریه ایرانشهر، دکتر نجات اللهی هنگامی که مشغول سخنرانی برای متحصنین در وزارت علوم بود، کشته شد.

دولت اعلام کرد، هنگامی که وی سرش را از پنجره بیرون آورده بود، تصادفاً مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما ایرانشهر ادعا کرد بنا به گزارش منابع موثق وی از پنجره ساختمان روبه رویی مورد هدف گلوله قرار گرفته و سرهنگ شاه بیگی وی را با شلیک اسلحه کمری عمداً کشته است.

فردای آن روز در ششم دی 1357، با حضور ده ها هزار نفر که در پیشاپیش آنها، آیت اللَّه سید محمود طالقانی حرکت می کرد، پیکر شهید نجات اللهی تشییع شد. مراسم تشییع جنازه استاد نجات اللهی، یکی از صحنه های خونین دوران انقلاب را رقم زد که با یورش مزدوران پهلوی به شهادت بیش از 250 نفر از مردم مسلمان در میدان انقلاب تهران منجر شد. سرانجام پیکر مطهر شهید نجات اللهی در بهشت زهرا دفن شد.

امام خمینی در تاریخ 7 دی 57 در دیدار ریچارد کاتم استاد علوم سیاسی دانشگاه پیتزبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا، با اشاره به جنایات رژیم پهلوی درباره کشتار مردم در تشییع جنازه شهید نجات اللهی فرمودند در همین امروز در تشییع جنازه ای که خود دستگاه اجازه داده بود، یک افسر دستور حمله داد. در حالی که تظاهراتی نبود، در یک میدان شهر آدم کشی شروع شد و بسیاری را کشته و زخمی کردند.

با پیروزی انقلاب اسلامی نام خیابان ویلا مانند بسیاری از خیابان های شهر به نام استاد شهید نجات اللهی تغییر یافت و نام این استاد برای همیشه در ذهن ها باقی ماند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9184

به "استاد کامران نجات اللهی که بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد کامران نجات اللهی که بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید